Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2009, 12:05   #1
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard Rekenkundig raadseltje

Daar het forum voorlopig zijn primordiale functie (quizzen) niet vervult, een raadseltje tussendoor.

Het departement wiskunde van een universiteit is onlangs naar een nieuw gebouw verhuisd.
Zowel het oude als het nieuwe gebouw hebben 9 verdiepingen, en de kantoren hebben allen nummers van 3 cijfers, waarbij het eerste de verdieping voorstelt.

Toen ik aan professor Z vroeg in welk kantoor hij nu zat, vond hij het beneden zijn waardigheid het nummer zomaar te zeggen.

"Wel, beste Firestone," zei hij, "het nummer van mijn kantoor in het oude gebouw ken je. Als je nu van dat oude nummer het eerste cijfer (dat van de honderdtallen) weglaat, en wat overblijft vemenigvuldigt met dat eerste cijfer, en dan met 2, dan krijg je het nummer van mijn nieuwe kantoor."

Ik deed de berekening, en merkte toen op dat zijn nieuwe nummer gewoon het oude nummer achterstevoren was.

Wat is zijn nieuwe nummer?

Het is gemakkelijk dit tot 8 mogelijkheden te herleiden, en dan gewoon checken welke tot een oplossing leidt.
Een elegante oplossing zou echter leuker zijn.

(Voor de duidelijkheid, stel dat zijn oude nummer 367 was. De berekening die professor Z opgaf zou dan zijn 67*3*2 = 402.)

Laatst gewijzigd door Firestone : 5 maart 2009 om 12:07.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden