Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2009, 09:28   #121
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben pas sedert 05.03.09 bij dit forum aangesloten. Vandaar mijn eerder late reactie op het oorspronkelijk bericht van Maximus Aurelius. Ik heb de daaropvolgende discussie even vluchtig overlopen. Er is toch iets dat mij verwondert, meer nog, mij ergert. Het stupiede artikel in de Amerikaanse krant heeft het voortdurend over the Flemish language. Het is blijkbaar erg weinig deelnemers opgevallen dat er in het bewuste artikel nergens iets wordt gezegd, waaruit je zou kunnen afleiden dat zij weten dat de officiële taal in Vlaanderen niet Flemish maar Dutch is. Ofwel weet de betrokken journalist dat wél, en dan is het kwaadwilligheid, met de bedoeling de zaken zo voor te stellen dat wij de Franstaligen zouden onder druk zetten om een dialect aan te leren. Ofwel is het werkelijk pure onwetendheid, hetzij door een eenzijdige voorlichting door Franstalige media, hetzij door journalistieke onbekwaamheid. Ik denk dat het Vlaams Huis in New-York een belangrijke taak te wachten staat, namelijk aan het Amerikaanse journalistenwereldje eens klaar en duidelijk uiteen te zetten dat wij een deel zijn van het volk der Nederlanden dat, eerst in 1585 door de alliantie van de Katholieke Kerk en het Spaanse Leger, daarna in 1830 door Frans-Waals gestook, belet werd zichzelf te zijn. En vooral, dat onze taal die is van de Nederlanden: het Nederlands. En laat alstublieft ook de Vlamingen zelf nu eens ophouden hun taal aan te duiden met de term "Vlaams".
quercus is offline   Met citaat antwoorden