Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2009, 11:44   #997
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Vind je dat principe zo belangrijk dat daarvoor een heel land verziekt mag worden, en bijgevolg voor iedereen in dat land minder goed de echte problemen kan opgelost worden dan in Nederland of in Duitsland of in Frankrijk of in.... ?

Mij kan het persoonlijk niet schelen wie wat waar praat.

Nu, ik vraag me persoonlijk af of het waar is of men in Nederland enkel maar in het Nederlands wordt geholpen. Stel dat een Amerikaan zijn weg kwijt is in het station en hulp vraagt en stel dat de treinwachter perfect engels praat (zoals vele nederlanders trouwens). Denk je echt dat die de lul gaat uithangen en die amerikaan wandelen gaat sturen ?

Ik ga niet stellen dat een Amerikaan nu moet gaan eisen dat hij in het engels bediend wordt. Maar denk je echt dat als de communicatie mogelijk is, die principieel gaat geweigerd worden ?

Ik zou het in elk geval dom vinden. In het eerste geval gaat die Amerikaan met een positief beeld naar huis: gastvrije mensen, die man in het station praatte zelfs een beetje mijn taal om me te helpen.
In het tweede geval (als ie zou weten dat de andere ook echt engels kan), kloteland.

Waar denk je dat de doorsnee nederlander het meeste aan heeft ? Engels leren en gastvrij overkomen, of "kloteland" ?
je verwart wel een paar zaken hé.
als een Franstalige op straat iemand aanklampt en iets vraagt aan een Vlaming, die Vlaming zal zijn best doen om in het Frans die mens te helpen, idem voor Engelstaligen, Duitstaligen en af en toe gaan zelfs Spaanstaligen geholpen worden.
meer zelf, in de horeca vind je vaak menukaarten in 3-4 talen, waarom niet.

De vraag is niet of Vlaanderen multicultureel kan zijn, of dat de Vlaming meertalig kan/moet zijn. de vraag is hoe je de communicatie met de overheid gaat verzorgen, maw hoe je je bestuur vlot gaat laten verlopen. ofwel zeg je dat iedereen zijn taal behoudt en dat de administratie zich maar aanpast aan de burger, maw dat die administratie de meer dan 200 talen die men in Vlaanderen spreekt, kan gebruiken.
ofwel zeg je, zoals in ongeveer alle andere landen ter wereld: 1 taal voor de administratie, in Vlaanderen is dat het Nederlands. je vraagt een kleine inspanning van de burger maar je helpt er de communicatie, het goed verloop van de administratie en de integratie mee.

ik stem op optie 2.