Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2009, 12:52   #1034
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het Nederlands is niet "te min voor me". Per toeval praat ik het nu eenmaal, en als het me van dienst kan komen dan zal ik het ook gebruiken - ik praat zelfs graag wat Nederlands want veel kans krijg ik er niet toe. Soms komt er eens een Nederlandse collega langs en kunnen we wat kletsen, maar daar blijft het bij.

Maar als ik naar de opvoeding van mijn zoon kijk dan maak ik abstractie van mijn "afkomst", en zie ik niet in waarom ik hem eerst nederlands zou moeten laten leren, waar bovendien totaal geen steun voor is in mijn omgeving. Met andere woorden, de kosten-baten analyse van de moeite die het kost, de verwachte resultaten en zo verder laten me besluiten dat het waarschijnlijk oopportuner is om met engels te beginnen.

Het zou wel leuk zijn mocht-ie ooit nederlands leren. Maar ik kan daar maar weinig goeie redenen voor bedenken om hem die moeite te vragen.

Ik heb het voorbeeldje enkel maar gebruikt om te tonen dat er niets dramatisch is aan het "laten vallen van een kultuur" en dat dat bijgevolg niet veel offers waard is.
mijn vraag blijft: waarom zou de Vlaming voor het Frans moeten kiezen, wetende dat dit enkel tot nadelen leidt op economisch vlak? waarom moet de Vlaamse economie ten gronde gericht worden om België te redden?

want dat zou de consequentie zijn hé, vele mensen hebben het al moeite met 1 vreemde taal, maw die gaan enkel Nederlands en Frans praten, een vreemde taal die hun niets bijbrengt op mondiaal vlak. buitenlandse bedrijven gaan al veel minder geneigd zijn om naar hier te komen, de belangrijkste troef van de Vlaming, meertaligheid, vervalt.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden