Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2009, 13:08   #1041
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mijn vraag blijft: waarom zou de Vlaming voor het Frans moeten kiezen, wetende dat dit enkel tot nadelen leidt op economisch vlak? waarom moet de Vlaamse economie ten gronde gericht worden om België te redden?

want dat zou de consequentie zijn hé, vele mensen hebben het al moeite met 1 vreemde taal, maw die gaan enkel Nederlands en Frans praten, een vreemde taal die hun niets bijbrengt op mondiaal vlak. buitenlandse bedrijven gaan al veel minder geneigd zijn om naar hier te komen, de belangrijkste troef van de Vlaming, meertaligheid, vervalt.
Ah, wel hier verschillen we dan van mening, en misschien ben ik naief. Inderdaad vind/vond ik het grote voordeel van de Vlaming dat hij meertalig was/is en een taal meer of minder is geen probleem.

Misschien zijn de dingen veranderd op school, maar in mijn tijd kwam je buiten met je humaniora diploma terwijl je vlot Frans EN Engels praatte. Duits ging wel maar dat was wel minder vlot. Blijkbaar is de kennis van het frans erop achteruit gegaan.

Mijn redenering was gewoon: laten we die polyglottie behouden en zelfs stimuleren, zodat vlamingen perfect Engels EN frans spreken. En als dat dan toch het geval is, waarom dan al die moeite doen over die ambtenaar in de rand van brussel die een onnozele Waal die niet uit de voeten kan en hem niet wil helpen: ofwel is de ambtenaar een waal en is er geen probleem, ofwel is het een vlaming en bij definitie dus een meertalige, en is het ook geen probleem. En als daarmee *al die domme nadelen* van die communautaire twisten kunnen achter de rug raken, waarom ons dat dan ontzeggen ?

Wat ik wilde argumenteren was dat een taal ERBIJ leren altijd in het voordeel van het individu is, en in dit geval is dat de Vlaming. Het gaat misschien wel *op den duur* wat ten koste van de "vlaamse cultuur" maar dat weet ik zelfs niet, en ik vind dat dus ook niet belangrijk. Wat ik wil aanklagen is het "op zijn teentjes getrapt zijn want mijn kultuur wordt geminacht" - wat toch wel de daadwerkelijke drijfveer van al dat gedoe is.

Maar natuurlijk zou het dom zijn om frans IN PLAATS VAN engels te leren. Nee, leer de twee (op zijn minst). Het maakt van Vlaanderen een gastvrij land, waar het aangenaam is om te komen en waar mensen de moeite nemen om je trachten te helpen (eentalige walen inkluis).

In wat in heb geschreven kan het over komen dat ik minachting heb voor de vlaamse kultuur - dat is niet waar. Ik heb gewoon niet veel respect voor de "strijd voor een kultuur" of het nu de vlaamse, franse, engelse, russische of weet ik veel is, omdat ik dat los beschouw van het menselijke individu.

Laatst gewijzigd door patrickve : 6 maart 2009 om 13:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden