Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg
Die normen bestaan wel degelijk. En sommigen zeer tastbaar. De sociale druk om je aan 't collectief te passen door netjes 'norm'aal te zijn kan zeer groot zijn. Veel mensen vluchten in 'zelfmoord' precies omdat ze een of andere norm, dikwijls zelf-opgelegd, niet halen. Liever ten onder gaan dan de norm niet halen. Anderen ambiëren euthanasie omdat ze vinden dat ze geen mens meer kunnen zijn. 'Mens zijn' is een norm. Denk maar aan Claus.
|
het ging me niet over normen over hoe je je moet gedragen, maar over normen over hoe je je moet voelen in situaties.
en natuurlijk zijn daar weldegelijk normen over, zoals ik hierboven schetste. Enerzijds zijn er wel redelijk algemene normen. Zo wordt het niet echt aanvaard dat je in een jarenlange depressie stuikt omdat je vis gestorven is, om maar een onnozel voorbeeld te geven. Maar vaak zijn de oordelen van mensen erg verschillend. De een toont begrip, de ander vindt je een loser. Daar verschillen de normen. Dan wordt het moeilijk om een algemeen oordeel te vellen over objectief / subjectief, hoewel de invloed van het oordeel van de omgeving (en vnl. de inschatting van dat oordeel) heel erg bepalend kan zijn voor het verdere verloop.
Citaat:
Het bestaan van die normen drijf je zelf op de spits. Door die ene allesvernietigende norm 'schoonheid' 't slagveld op te sturen.
|
Dat is ook de reden waarom ik er nu wel een beetje een extreem bij gehaald heb. Laat 100 mensen kiezen of ze deze persoon 'knap' of 'lelijk' vinden en enkel de blinde gaat misschien voor knap kiezen, dat is helaas de bittere realiteit, en dat meisje zal dat ook wel beseffen. Er zijn echter genoeg voorbeelden te vinden bij wie de verdeling 50-50 zou zijn.
Citaat:
Die voelt zich natuurlijk zoals ze 'behandeld' wordt.
|
of die wordt behandeld zoals ze zich voelt.
wellicht is het beide.