Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2009, 18:10   #7
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik ben voor partijdiscipline.
Kijk, stel ik stem op kandidaat van A. Maar er wordt kandidaat B verkozen, maar wel van dezelfde lijst. Dan mag ik als kiezer verwachten dat B eenzelfde ideologie en programma aanhangt als A. Anders zou ik de facto iemand aan een zetel hebben geholpen die mijn standpunten niet deelt, of die ze op z'n minst niet wenst te verdedigen.

maar een dergelijk partijdiscipline moet gepaard gaan met een maximum aan interne democratie. En het is dat dat ontbreekt.
U mag uiteraard verwachten dat kandidaat A van dezelfde lijst eenzelfde ideologie aanhangt als kandidaat B, maar het is niet meer dan logisch dat partijleden bepaalde individuele standpunten niet delen met hun partij.

Bijvoorbeeld: Stel u deelt grotendeels de visie van N-VA, maar u bent geen voorstander van het rookverbod (N-VA is dat wel). Eén bepaald partijlid van de N-VA spreekt zich tegen de partijlijn in uit tegen het rookverbod(maar blijft wel voor de rest grotendeels de partijlijn volgen.) u stemt op die persoon omdat u dat standpunt deelt. Zou u dan ook niet verwachten dat bij een stemming over dit thema hij tegen de partij stemt? (In theorie kan 1 stem zelfs het verschil maken.)
Wil dat dan zeggen dat die persoon de ideologie van die partij niet meer deelt?