Geachte Heer Ombelets
Ik krijg de indruk dat u niet goed beseft hoe ondemocratisch het cordon sanitaire wel is.
Mijn eerste argument haal ik uit de Grondwet: de onafhankelijkheid van elke verkozene, zowel tegenover zijn eigen kiezers als tegenover zijn eigen partij staat uitdrukkelijk vermeld in art.42 van de Grondwet: "De leden van beide Kamers vertegenwoordigen de Natie en niet enkel degenen die hen hebben verkozen."
Hoe kan het dan dat sommige verkozenen aan andere verkozenen het
recht ontzeggen om hun volle mandaat uit te oefenen omdat zij verkozen werden op een lijst die door een bepaalde partij werd ingediend. Partijen hebben immers, zoals u weet, geen enkele taak die hen expliciet in de Grondwet wordt toegekend.
De huidige redactie van art. 42 is amper 10 jaar oud.
Een tweede argument vind ik in het begrip democratie zelf: het volk regeert zichzelf via gekozen vertegenwoordigers. Dat veranderen in "een gedeelte van het volk regeert zichzelf via gekozen vertegenwoordigers met uitsluiting van het volk dat voor het Blok stemt" is iets heel anders.
Tenslotte is het cordon totaal overbodig op federaal vlak: het Blok kan, alleen al door de pariteit in de federale regering, nooit alleen de macht uitoefenen. Het is dus de uitvinding van mensen die hun eigen instellingen niet kennen.
Zelf heb ik nog nooit op het Blok gestemd. Aangezien ik weiger om aan verkiezingen deel te nemen als ik op voorhand kan aantonen dat de gekozenen de Grondwet zullen overtreden, heb ik meer niet gestemd dan wel.
Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen van 2000 heb ik geweigerd mijn stem uit te brengen omdat ik gediscrimineerd werd, aangezien ik moest kiezen en mijn gebuur (een nederlander, of een fransman enz.) zelf kon beslissen of hij al dan niet aan de verkiezingen deelnam.
Overigens verbiedt art. 6 van het EG-verdrag discriminatie op grond van nationaliteit.
Ik betreur dan ook dat een partij die nog geen enkele verkozene heeft, reeds begint met verkozenen uit te sluiten.
Een democraat heeft hiertegen maar één middel: die partij voor zichzelf uitsluiten zodat de particratie niet nog verder uitbreidt met nieuwkomers.