Los bericht bekijken
Oud 8 maart 2009, 12:48   #263
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Laatste Belg
Is 't daar waar 't om draait ? Is dat de verborgen agenda achter 'Belgisch-Nederlands' gelijk schakelen met 'Neder-Nederlands' ?

Op basis van de verschillen (ook met Hoogduits) spreek ik Belgisch-Nederlands, ook wel aangeduid als Vlaams.

Op basis van de overeenkomsten spreek ik Standaardnederlands.

En daar verandert JOUW zelf gezochte strijd met het Frans niks aan.
Helemaal niks rond een "verborgen agenda". Wel een open mind. Kijk eens, onze formele communicatietaal in de media is dat "Vlaams" ? Ik raad jou aan om eens je oren te spitsen wanneer je toevallig in Beieren of in Oostenrijk vertoeft. Het Duits dat je daar hoort praten verschilt inzake uitspraak ook nogal wat van dat uit Keulen, Hamburg of Berlijn. Toch is er niemand die eraan zou denken hun taal aan te duiden met de term Bayerisch of Österreichisch . Anders gezegd die mensen hebben niet de minste twijfel dat ze deel uitmaken va het Duits taalgebied en als ze het over die taal hebben, dan duiden ze die aan met de term Deutsch. Wenu er is geen enkele valabele reden waarom wij inzake Nederlands ons anders zouden moeten gedragen. Onze taal is het Nederlands, punt uit. En wanneer dan blijkt dat een Brit of een Amerikaan het heeft over Flemish om onze taal aan te duiden, dan ben ik daar allesbehalve gelukkig mee. De Vlamingen zijn een volk dat deel uitmaakt van de Lage Landen of Nederlanden, en onze formele taal is dan ook die van de Nederlanden. Cultureel behoren wij trouwens ook daarbij. Lezen wij soms geen literatuur uit Nederland? Zijn Harry Mülisch, Arnon Grünberg, F.J, Vander Heyden enz. geen auteurs die ook, met graagte, gelezen worden in Vlaanderen?
Ik heb er hoegenaamd geen begrip voor wanneer iemand zit te emmeren over het Nederlands in termen van "vreemde taal". Dan is dat voor mij net hetzelfde als een Waal zou beweren dat het Frans voor hem/haar een vreemde taal zou zijn. De Vlaming moet er dus maar voor zorgen dat hij zijn taal, het Nederlands, beter kent en consequent gebruikt. Pleidooien houden voor dialect is je reinste achterlijkheid.
quercus is offline   Met citaat antwoorden