Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2009, 16:58   #1330
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie niet goed in in welke mate dat beperkt zou moeten zijn. Ja, natuurlijk ging het om mensen met een zeker sociaal niveau, als dat is wat je bedoelt. Maar ik weet niet of er een sterke correlatie bestaat tussen sociaal niveau en het niveau van "taalveeleisendheid". Me dunkt dat er evenveel hoog opgeleide taal ambrasmakers zijn dan werkloze lagere-school verlaters bij wijze van spreken.

Het was in elk geval wel een manier van samenwerken die heel goed werkte, en waar iedereen zijn gading kon vinden. Natuurlijk kan men opwerpen dat het weeral de Vlamingen waren die "hun broek afstaken", maar dat is maar een (volgens mij verkeerde) manier van zien. Je kan dat even goed als een superieur iets bekijken, en zeggen dat het de Vlamingen waren die de kennis hadden die de sleutel tot het samenwerken bezaten.
Hadden we nu ge-eist dat een week, iedereen frans sprak, en de volgende week, iedereen nederlands, ja dan hadden we de goeie samenwerking op onzen buik kunnen wrijven en daar had dan niemand wat aan gehad, want onze dienst zat in een Duitse samenwerking, en hadden we twee kleinere diensten gehad, dan zouden we minder gewicht hebben gehad in die internationale samenwerking.

Ik heb dat hier niet gelezen, eerlijk gezegd, en het is natuurlijk niet omdat er een paar idioten zoiets beweren dat men zich daardoor moet laten provoceren.

Ik denk gewoon dat franstaligen inderdaad een objectief kleinere motivering hebben om dat te doen, maar vooral, niet gezegend zijn met een onderwijs van degelijke kwaliteit terzake.

Nu, de harde Vlamingen hebben dat blijkbaar begrepen: als ze willen de "verfransing" vermijden, dan moet je in de eerste plaats zorgen dat Vlamingen minder goed frans kunnen. Onder het motto: Als ge geen broek aanhebt, dan kunt ge ze ook niet afsteken. Kwestie van op gelijk niveau te spelen.

ga dan eens op het forum van Le Soir wat lezen en lees eens wat ze denken over onze taal.