Aandeelhouders verwachten van de bedrijfsleider dat hij risiko's neemt om de winst te maximalizeren. Al jaren zeg ik tegen eenieder die het wil horen dat er een fundamenteel veschil is tussen maximale winst en optimale winst nl. hetzelfde als tussen optimale lichaamstemperatuur en maximale lichaamstemperatuur. In het geval van de lichaamstemperatuur is dat duidelijk : bij maximale lichaamstemperatuur ben je zwaar ziek en ga je dood. Nu met de algemene economische crisis is het voor eenieder plotseling duidelijk...
Lippens speelde het klaar om zijn raad van Bestuur te overtuigen ABN-AMro te kopen
voor 24 x de geszchatte winst van dat bedrijf, waar de "normale" ratio bij 13 x ligt, wat volgens mijn zeer bescheiden mening nog altijd zeer veel is...
Niet alleen de raad van bestuur van Fortis wist dit, ook de aandeelhouders (konden) dit weten.. Alle zonden bij Mr Lippens als zondebok leggen lijkt me derhalve een beetje
voorbarig.. Anderen speelden intussen nog steeds ongestraft "pyramidespelletjes" - niet alleen met aandeelhouders, maar ook met de jobs van gewone mensen zonder aandelen...