Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2009, 15:09   #1475
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je bent helemaal niet verplicht om je te integreren "in je dorp of stad", vooral niet als je sociale en professionele leven daar 20 km vandaan gebeurt, he, en je gewoon maar komt *wonen*. Nog een beetje en je moet ook naar de kerk gaan in je gemeente, om je te integreren in je lokale parochie. Ik wens mij het recht toe te eigenen om in mijn woonst niks met mijn omgeving te maken willen te hebben. Natuurlijk moet je dan ook niet komen jammeren dat je niet geintegreerd geraakt. Maar het is een fundamenteel recht om niks met je omgeving te maken willen te hebben. Met wie ik te maken wil hebben is volledig mijn prive zaak.
Je bent inderdaad niet verplicht je te integreren. Maar dat betekent niet dat je aanspraak kan kan maken op inspanningen van anderen om jouw dan te verstaan. Als jij het recht op eist iemand niet te begrijpen dan kan die ander dat ook.

Dat is waar het altijd een beetje mis loopt met de Franstaligen. Te veel gooien die het "recht om altijd en overal Frans te spreken" op een hoop met "het recht om altijd en overal in het Frans begrepen en te woord gestaan te worden".

Natuurlijk heb je het recht om je af te zonderen. Maar degenen van wie je je afzondert hebben dan ook het recht om zich van jou af te zonderen. En als je dan bij de gemeentelijke administratie niet begrepen wordt is dat jou probleem, en niet dat van de gemeente.

Als je in Zwitserland als duitstalige je in een franstalige gemeente vestigt dan zorg je er maar best voor dat je voldoende frans kent om met de plaatselijke administratie om te gaan. En je kinderen gaan voortaan naar een franstalige school. Wil je dat niet, dan ben je geheel vrij naar elders te vertrekken.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden