Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2009, 20:31   #242
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Generaliteitslanden waren gebieden die ingepikt werden door Holland en dit te nadele van Spanje gedurende de 80-jarige oorlog. Maar die geen enkele zeggingsschap hadden in het bestuur van de Republiek waar Holland de plak zwaaide. En in 1830 wilde het katholieke Limburg (ook Nederlandse Limburg dus) begrijpelijkerwijze bij het nieuwe België horen en niet bij het vreemde en afstandelijke protestantse Holland. Maar in 1831 werd België verplicht, tegen de wil van de bewoners, het oostelijk deel van Limburg aan de Hollanders terug te geven. Ik noem dit dus inpikken.
Je hoeft mij als Nederlandse (Noord) Brabander niks uit te leggen over de generaliteitslanden. Echter ik meen me nog een discussie over Breda te herinneren, dat lag ook in de generaliteitslanden, voor die gebieden van het huidige Nederlands Limburg, die in het verleden ook generaliteitslanden waren moet dus hetzelfde gelden; namelijk dat ze vanaf dat moment bij de Noordelijke Nederlanden hoorden, hoewel ze zelf nauwelijks zeggenschap en pas later gelijkwaardig werden. Dat grote delen van Nederlands Limburg ook in opstand kwamen klopt. De grens werd weliswaar in 1831 vastgesteld, de XXIV artikelen, maar deze werden door Nederland pas in 1839 bij het Verdrag van Londen erkent. Inpikken is niet het juiste woord, ja de bevolking had het liever anders, maar officieel werd het overigens een hertogdom binnen de Duitse Bond, geen directe provincie, maar dat terzijde. Nogmaals er was gewoon sprake van dat Nederland en België huidig Nederlands Limburg tegen huidig Belgisch Luxemburg hebben geruild. Aangezien het hier om een ruil gaat, waar twee partijen (en de landen die het hebben helpen uit onderhandelen) bij waren betrokken, dan moet je bezwaren hebben tegen beide landen. Allebei stonden ze namelijk gebieden af over de hoofden heen van de bewoners en lijfden ze andere gebieden over de hoofden van de bewoners weer in; maar we hebben het nu wel over de negentiende eeuw en die mentaliteit. In alle redelijkheid hebben in dit geval zowel Nederland als België gelijke verantwoordelijkheid.