Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2009, 11:09   #1503
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah bon. Ik vond dat een voordeel als Vlaming, want zo kon je gemakkelijker frans leren.

Dat is dan een voordeel voor die franstaligen die van de slag de polyglotters zullen worden in Belgie.

Ik vraag me af waar dat "schofferende" vandaan zou komen. Natuurlijk kan je eerst uitleggen (in 't frans) waarom je superieur bent door zijn taal kunnen te spreken, en niet omgekeerd, als dat ter sprake dient te komen. Voor mij hangt die houding niet af van de plek waar ik mij bevind.
Aangezien wat er in België gebeurt, vraag ik me wel af of het niet beter is dat dat de Franstaligen Engels als tweede taal leren. Contacten tussen Vlamingen en Franstaligen worden toch meer en meer onbestaand, meer en meer Franstaligen "boycotten" de Vlaamse Kust en gaan liever naar de Franse Côte d'Opale : "L�* au moins, on a le droit de s'exprimer en Français" heb ik al gehoord. Zelfs de Franstaligen die Nederlands kennen, kijken in hun grote meerderheid nooit naar Vlaamse TV en ik hoor meer en meer Franstalige Belgen spreken over "un autre pays" als ze het over Vlaanderen hebben. Dat zegt genoeg, denk ik.

Laatst gewijzigd door Everytime : 12 maart 2009 om 11:16.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden