Los bericht bekijken
Oud 14 maart 2009, 05:32   #1708
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U vervalt in de goeie ouwe communistische debattechniek, namelijk pogen een argument van de tegenpartij in uw eigen discours op te nemen, maar dan in een totaal andere zin.
Helemaal niet, maar jij beweert dat ik denk dat "verfransen" een verbetering is, implicerende dat ik zou denken dat Nederlandstalig zijn minderwaardig is en patati patata. Dat heb ik nergens gezegd, en ik vraag me dan ook af waar dat idee, dat ik zou denken dat verfransing een verbetering is, vandaan zou komen. Om te denken dat de andere denkt dat verfransen een verbetering zou zijn als die dat nergens heeft gezegd, moet je daar ergens zelf mee op komen. Vandaar "minderwaardigheidscomplex".

Wat ik beweer is dat verfransing op zich een fenomeen van verandering is, maar niet noodzakelijk een individueel nadeel of bron van lijden. Ik vind namelijk ook niet (wel, eerlijk gezegd, een klein beetje wel, zie verder) dat franstalig zijn ook niet veel *slechter* is dan nederlandstalig.

Wat nu specifiek de verfransing aandrijft, daar kan men studies over maken, maar *ik stel gewoon vast* dat het in Belgie een sociologisch fenomeen is. Ik moedig dat niet speciaal aan. Het is nu eenmaal iets dat gebeurt. En wat ik vaststel is dat verschillende Vlamingen dat willen indijken, en dan is mijn vraag: waarom ? Waarom willen ze dat indijken ? Wat hebben ze daar *als individu* bij te winnen ? De abstracte identiteit "Vlaanderen" heeft daar natuurlijk wat bij te winnen, maar ieder individu op zich ?
Want de meeste individuen die Vlaming zijn, zullen gedurende hun leven aan hun trekken komen als vlaming zolang ze leven ; dat wil zeggen, ze zullen in 't nederlands bediend kunnen worden en zo voort. Daar zijn uitzonderingen op, namelijk die vlamingen die uiteindelijk een kleine minderheid vormen in sommige gemeenten ; maar ja, als je tot de minderheid behoort is dat altijd zo. We spreken in dat geval dus slechts over een kleine groep mensen.

Voor de overgrote meerderheid van Vlamingen verandert er voor hun niks als er andere vlamingen zijn die verfransen. Wat maakt hen dat nu dus uit ? En in welke mate moeten ze zich zorgen maken dat die verfransen ?

Citaat:
En laat het nu uitgerekend de Vlaamse werkgevers zijn die hameren op een grotere Vlaamse beleidsbevoegdheid en een grondige staatshervorming.
Dat is niet het gevolg van een minderwaardigheidsgevoel, wel van nuchtere zakelijkheid.
Wat ik als Vlaming die in vlaanderen zou leven vooral zou willen, is een veel minder zwaar staatsapparaat dat voor veel minder geld veel beter zijn werk zou doen, en ja, als dat duur machien om de 5 minuten in panne ligt over communautaire kwesties dan zou ik daar niet tevreden mee zijn.

Citaat:
Ons Vlaams onderwijs staat, in tegenstelling tot het Franstalige, in de internationale classificatie aan de top.
DAT is juist. Het is een van de voordelen van Vlaming te zijn ; het is ook datzelfde voordeel, zou ik denken, dat van Vlamingen wat meer "cameleons" maakt die zich gemakkelijk transformeren in whatever ze moeten worden (Engelstalige, Franstalige, ...) om, in hun eigen voordeel, een andere cultuur zonder problemen te integreren. Het is het voordeel waar ik het daarstraks over had.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden