Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Weer ons dagelijks potje jennen, ja? Om te beginnen, die waarde heer Douglas De Coninck is allesbehalve een referentie, en zijn De Morgen al evenmin. Maar kom...
Het Vlaams Gewest bestond al evenmin toen ik nog in korte broek rondliep. Maar dergelijke uitspraak is gewoon je reinste onzin. Er is nu eenmaal een decreet gestemd in het Vlaams parlement waarbij alle vertegenwoordigers akkoord zijn gegaan met het gebruik van de term "Vlaanderen" voor de volledige Nederlands sprekende regio. Daar hebben alle partijen mee ingestemd, inbegrepen diegenen die even "progressief" en "politiek-correct" zijn als mijnheer De Coninck, en al evenzeer diegenen die kiezers vertegenwoordigden uit andere provincies dan West- of Oost-Vlaanderen. N'en déplaise �* Monsieur De Coninck...
Maar kijk, voor mij persoonlijk hoeft dat zelfs niet eens de term "Vlaanderen" te zijn. Persoonlijk zou ik de naam Zuid-Nederland verkiezen, maar daar zou natuurlijk eerst Nederland het moeten mee eens zijn. Het zou in elk geval "een heel stuk meer zinvol zijn dan bv. Noord-België. Idem voor wat betreft die leeuwenvlag. Laat Vlaanderen kiezen voor de Nederlandse vlag met bv. ergens een kleiner veld waarop een Vlaamse leeuw staat op afgebeeld. Zou andermaal ook meer zinvol zijn.
Hoe groot het soortelijk gewicht van de heer De Coninck is wordt duidelijk wanneer hij het over die leeuwenvlag heeft. Voor hem is dat de "collaboratievlag". Ik herinner mij dat ik die man al eens op TV heb gezien. Mijn indruk omtrent zijn leeftijd was er in elk geval een die hem ruim na de tweede wereldoorlog situeert. Hij heeft het dus ook maar "van horen zeggen". Zoals gewoonlijk...En vooraleer ik nu door T'serclaes in de collaboratiehoek zou worden gedrumd: mijn vader is tijdens WO2 gedurende vijf jaar in actieve dienst geweest, op zee, bij de Britse Royal Navy. I bid you good bye.
|
Het probleem kennen we voor een deel ook in Nederland ,wanneer Limburgers, Brabanders, Friezen enz allemaal Hollanders worden genoemd.
Daarom kan ik me voorstellen, dat de Limburgers en Brabanders in Belgie niet accoord gaan, om Vlamingen genoemd te worden.
Brusselaars willen ook geen Walen genoemd worden.
Hoe dit opgelost moet worden ,weet ik niet ,want Nederland heeft al een Zuid Nederland, als regio(Limburg en Brabant). Misschien zou je Vlaanderen ook "Zuid Nederland" ,als deelstaat van Belgie kunnen noemen.
Een vergelijkbaar probleem heb je met Macedonie.