Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2009, 22:15   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mmm.
Het ontgaat me een beetje wat hier gewonnen wordt (naast natuurlijk de objectievere eigenaardigheden van dit voorstel).
Citaat:
Eerst en vooral, het idee om "energie te winnen uit de warmte van radioactief afval", dat is maar iets teleurstellends, en voor de volgende reden:
Ben ik van op de hoogte. Anders had ik nooit aan de reactor van Doel 3 kunnen werken.
Maar als je weet dat Strontium90 0,9W warmte per gram afgeeft, en dat het eigenlijk afval is. Met een halfwaardetijd van 29.1 jaar.
Ik wil wel een kilo of 30 met een Stirling motor combineren in een stevige stalen kist. 'k ga wel een goeie radiator moeten hebben. (Radio Thermische Generator). Maar de stralingsbescherming is redelijk eenvoudig met een Beta straler.

Citaat:
Met andere woorden, wat je aan warmte nog kan hopen te extraheren uit radioactief afval is *piepklein* in vergelijking met wat die destijds heeft vrijgegeven in de reactor.
Klopt. Maar we moeten het spul toch ergens opslaan. En waarom dat beetje dan niet meenemen, samen met de aardwarmte van de lokatie.

Citaat:
Het tweede idee, waterstofbommen laten ontploffen om er de energie van te recupereren, is a priori niet onmogelijk natuurlijk, maar ik vraag me af wat je wint.
De hitte kan niet weg uit die betoniet gevulde holte op die diepte. Je kan die gewoon gebruiken als geothermische energie-met natuurlijk het nadeel van radioactiviteit.

Citaat:
De sterkste waterstofbommen zijn namelijk fission-fusion-fission combinaties:
Tsar Bomba was lekker sterk zonder die 3de stage.
Citaat:
een fissiebom initieert een fusie reactie, die zelf genoeg neutronen produceert om een grote lading uranium heel snel tot fissie te brengen (zonder kettingreactie).
Met andere woorden, een groot deel van de energie van zulk een klopper komt eigenlijk van fissie.
Waarom die derde stage toevoegen? De "properdere " waterstofbommen zijn gewoon dual stage. Die U238 die als derde stage word toegevoegd kan beter in kweekreactoren gebruikt worden, zoals u zegt.

Citaat:
Waarom dan niet gewoon een kernreactor gebruiken in de eerste plaats ? Het is wel juist dat je een serieuze "boost" van je fissie kern krijgt door fusie, maar vergeet ook niet dat je, om dat "slaghoedje" te maken, heel wat plutonium hebt moeten produceren in een gewone kernreactor. Al bij al ben ik er dus niet eens zeker van dat je een grote winst in energie productie krijgt op die manier. Beter een kweekreactor gebruiken.
In een kweekreactor is het nogal moeilijk lichtere elementen te gebruiken als energiebron.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 maart 2009 om 22:18.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden