Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Ik had er al zo'n vermoeden van dat die ondertussen befaamde interpretaties weer eens van stal gingen worden gehaald. Worden jullie katholieken dat gedraai en gekronkel nooit eens moe? Lijkt me best vermoeiend te zijn...
|
Welk gedraai? Welk gekronkel?
Die tegenstelling tussen conservatieve en liberale christenen binnen de Kerk is toch al langer dan vandaag gekend? Ik geloof, en een overgrote meerderheid van de Vlaamse christenen met mij, dat condooms noodzakelijk zijn in de strijd tegen HIV/AIDS. Als u echt wil geloven dat het katholicisme één monolithisch blok geleid vanuit Rome is, dan is dat uw goed recht natuurlijk, maar dan bent u het die aan waanbeelden lijdt.
En ja, ik vind dat zaken geïnterpreteerd moeten worden, daar ben ik niet in het minst beschaamd over.

U verwacht kennelijk echter dat wij allemaal de Bijbel letterlijk nemen en klakkeloos volgen wat Rome zegt opdat wij aan uw opvattingen zouden voldoen, opdat uw wereldbeeld zou kloppen. Ik weet dat vanuit uw optiek het feit dat niet alle christenen fundamentalisten zijn en het feit dat de meeste christenen wel degelijk voor zichzelf denken een doorn in het oog zijn, want het maakt het zoveel moeilijker om uw dogmatisch antireligionisme vol te houden, is het niet?