Los bericht bekijken
Oud 8 april 2004, 20:07   #2
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans Van Goethem
2004-03-12
Televisie

Kierewiet van nederwiet

'Ik heb mijn zelfbeeld moeten veranderen van iemand met een briljante carrière voor zich naar iemand met een kleurrijke puinhoop om zich heen. Het herstel na een psychose is een langdurig proces. Ik heb geprobeerd mijn studie op te pakken, maar daarvoor had ik te weinig zelfdiscipline", getuigt de 23-jarige Albert. Hij werd tweeëneenhalf jaar geleden opgenomen op de psychiatrische afdeling van het Utrechts Medisch Centrum. In de weken voorafgaand aan de opname had hij er flink op los geblowd en vervreemdde hij steeds meer van de werkelijkheid. De stemmen in zijn hoofd werden steeds opdringeriger en de waanbeelden sterker. Diagnose: schizofrenie.

Steeds meer wetenschappers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen hasj en psychose. Maar of cannabis de veroorzaker is, is wetenschappelijk niet te bewijzen. Terwijl de wetenschappers met elkaar overhoop liggen, lanceert de overheid een campagne die de schooljeugd erop moet wijzen dat een jointje roken niet zo onschuldig is als het lijkt.

Voor psychiater Don Linszen, directeur van een adolescentenkliniek, is dit dagelijkse kost. Het overgrote deel van zijn psychotische en schizofrene patiënten heeft flink geblowd. Vijf jaar lang volgde hij een groep jongeren uit zijn kliniek. Uit dat onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen de ziekte en het blowgedrag. Albert is ervan overtuigd dat hij, als hij geen hasj had gerookt, nooit schizofreen was geworden. In Factor vertellen hij en zijn familie over de impact van schizofrenie op hun leven.

Factor

Ned 122.40
té is altijd slecht denk ik...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden