Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
als grote voorvechter van gelijkwaardige rechten voor alle dieren, op basis van "intrinsieke waarde" (i.e. gelijkwaardigheid), ben je er als de kippen bij om mensen in te delen in sterke en zwakke potentie (wat een eufemisme is voor minderwaardig), enkel en alleen om je punt te maken. Die hypocriete houding, en dat waarde-oordeel over een bepaalde groep mensen stoot me dermate voor het hoofd dat ik nu niet ga reageren.
|
Kleine rechtzetting: het onderscheid tussen sterke en zwakke potentie mag niet begrepen worden alsof mentaal gehandicapten minderwaardig zouden zijn dan mentaal gezonde baby's. Want die sterke of zwakke potentie is in mijn ethiek niet belangrijk. Baby's en mentaal gehandicapten zijn gelijkwaardig. Ik heb gewoon de woorden sterk en zwak gebruikt, maar zonder daar een waardeoordeel aan te koppelen.
Voetgangers en fietsers noem ik ook zwakke weggebruikers, omdat ze fysiek kwetsbaarder zijn en niet omdat ze slap of zwakjes zouden zijn (integendeel; ze zijn fitter en sportiever dan automobilisten, en als ze door regen en wind fietsen omdat ze bewust niet de auto willen gebruiken omdat dat slechter is voor het milieu, dan zijn die fietsers in moreel opzicht net sterker dan verwende automobilisten die niet nat en moe willen worden)