Discussie: sober leven
Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2009, 21:42   #105
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Niet knoeien met cijfertjes om het meer dramatisch te maken dan het is: 100 tot 1000 keer (Lawton & May).
Ik heb niet bewust geknoeid met de cijfers om het dramatischer te maken. Die ondergrens van 100 is reeds erg genoeg.

Citaat:
Maar goed, ik blijf erbij dat uw voorstel (verbieden van alles) contraproductief en volkomen onrealistisch is. Zonder te willen voortdreunen op voorbeeldjes als de stropdas, geldt dat ook voor andere dingen in uw lijstje. Neem de terreinwagen. Ik denk dat de meeste forumbezoekers dat een overbodige luxe vinden, die erg vervuilend is. Uw voorstel is dat te verbieden. Een beter voorstel is bijv. zulke wagens te onderwerpen aan hogere taksen en dat geld te investeren in milieuvriendelijkere technologieën.
Niet mee eens. Zo kunnen rijken nog wel vervuilen. Beter is die wagens afschaffen voor gewone mensen (dus niet voor brandweermannen enzo), en het geld van de rijken investeren in milieuvriendelijkere technologieën. Als die rijken geld genoeg hebben om getaxeerde dure grote wagens te kopen, dan hebben ze ook geld genoeg om dat gewoon af te geven (belastingen,...)

Citaat:
In de pastorale wereld die u voorstelt, heeft niemand nog tijd om schonere technologieën uit te vinden en te verfijnen (laat staan geld).
Hoe dat zo? Ik ben namelijk een voorstander van technologische verbetering. Dat is noodzakelijk, maar niet voldoende.

Citaat:
Niemand (behalve u en een kleine groep van uw medestanders) is bereid terug te keren in de tijd en de technologische vooruitgang te vergeten. Dan zijn er twee mogelijke oplossingen: ofwel de uwe, veel geroep voor verboden en voor een terugkeer naar een verloren (en onbestaand) verleden. Stel dat iedereen uw voorbeeld volgt en als landbouwer zijn lapje grond bewerkt. Gaan die mensen dan 's nachts waterstofmotoren en windmolens ontwerpen?
Volgens mij stel je het foutief voor. Ik zeg niet dat iedereen landbouwer moet worden. Ik zeg ook niet terugkeren naar een verloren verleden. Het is simpel: nu zijn er mensen die veel onnodige dingen produceren. En toch slagen we erin om ook wetenschappelijke ontdekkingen te doen en technologische vernieuwing. Doen die mensen dat 's nachts?
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden