Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst
In ieder geval mogen we van geluk spreken dat we hier niet in een Nederlandse situatie zitten, waar al het nationalistisch potentieel overgelaten wordt aan een in wezen liberaal figuur als Wilders.
|
Daar waar ik het overdreven vind dat Dedecker een populist genoemd wordt (als je dat in vergelijking bekijkt met de rest, zie ik geen noemenswaardig verschil), is dat bij Wilders wel degelijk het geval. Laat ik proberen te illustreren waarom.
Een populist beschouw ik als iemand die zaken beloofd die
mutual exclusive zijn, i.e. iemand die gewoon naar gelang zijn publiek wat zaken voorstelt, zonder een coherent haalbaar plaatje in't vizier te houden. 't is nogal wiedes dat je voor arbeiders andere zaken zegt dan voor bedrijfsleiders en daar is op zich 'niets' mis mee (als je het vergelijkt met de praktijken van de rest).
'Populisme' begint daar waar je begint met 'we gaan de belastingen verlagen, de schuld afbetalen
en tegelijkertijd de uitgaven verhogen'. Dan zit je met zaken die gewoon intern compleet inconsistent zijn; ge zit gewoon te liegen: uw programma is gewoon logische nonsens.
Daar waar Dedecker - verre van mijn ideaalprogramma - en het VB (zover ik zie) wel degelijk plannen heb die een mate van consistentie hebben (niet erger of beter dan de andere partijen), is het (imo) overduidelijk zo dat Wilders gewoon intern compleet inconsistent is. Zijn plannen beloven belastingsverlagingen maar ook een gigantische stijging van de uitgaven - tjah...
Daarom vind ik het wat voorbarig om Wilders zomaar in't liberale kamp te duwen. Daar waar je van Dedecker en de VLD (als we het heel ruim trekken) nog kan claimen omdat de ene partij echt wel duidelijk stelt dat ze op bepaalde, ingrijpende vlakken, de staat willen afbouwen (zelfs daar ga ik met geen van beide partijen akkoord, omdat ik vind dat ze dat verkeerd doen - maar dat is een andere zaak), doet Wilders dat eigenlijk veel minder - of, beter gezegd, doet hij dat wel/niet afhankelijk van't publiek.
Daar waar LDD en O-VLD nog wat intern consistent zijn en toch een beetje, althans in theorie, de staat wensen af te bouwen, is dat, puur kijkend naar het programma van de Wilders onzin.
Daarom dat ik Wilders echt wel overtuigd een populist noem - en geen liberaal, daar waar ikd ie term - met veel pijn't in hart enzo - nog wel wil voorbehouden voor de LDD en VLD.
Enfin; 'k weet dat ik nog al voor mijn eigen winkel spreek en inderdaad echt Wilders niet als 'liberaal' beschouwd wil zien worden. Maar er zijn echt wel redenen om daarvan te distantieren, meer dan gewoon 'hij staat mij niet aan' (want dat doen LDD en OVLD ook niet).