Citaat:
Dronken chauffeur rijdt opnieuw met lijnbus

LEUVEN - Een buschauffeur die door De Lijn werd ontslagen na een positieve alcoholcontrole zit weer achter het stuur van een lijnbus. 'De man verdient een tweede kans', zegt Tom Van de Vreken van De Lijn.
De alcoholcontrole in januari in Leuven was duidelijk: de betrokken chauffeur van De Lijn had meer dan 0,8 promille alcohol in het bloed terwijl hij achter het stuur van zijn bus zat. De reactie van De Lijn was even duidelijk: de man moest op staande voet ontslagen worden. 'Bij een positieve ademtest tijdens een rit voor De Lijn volgt onherroepelijk het ontslag. Alcohol achter het stuur is absoluut ontoelaatbaar', zei Karen Vandenplas, woordvoerster van De Lijn toen.
'Ik ben diepbeschaamd en begrijp dat De Lijn me wil ontslaan', reageerde de man in een interview in deze krant. Naar eigen zeggen had hij de avond voordien een krat wijn van drie liter soldaat gemaakt, maar daarna had hij niets meer gedronken. Hij had alleen de fout gemaakt die bewuste dag niets te eten.
Maar dat was januari. Nu raakte bekend dat de ontslagen chauffeur via een omweg toch weer met een lijnbus rondrijdt. Hij is aan de slag gegaan voor een privévervoersbedrijf dat busritten verzorgt in opdracht van De Lijn. Met medeweten én toestemming van De Lijn. Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn pleit voor begrip. 'Die man heeft zowat twintig jaar voor ons gewerkt en had een onberispelijke staat van dienst. Tot die positieve controle stond hij bekend als een voorbeeld voor andere chauffeurs. Daarom hebben we hem de toelating gegeven om nieuw werk te gaan zoeken bij een bedrijf dat voor ons ritten uitvoert. We hadden dat kunnen verbieden, maar omdat hij zo'n goede reputatie had, hebben we dat niet gedaan.'
|
Volledig artikel en bron.
Wat vind u hier van? Ik ben er nog niet uit. Van de ene kant zou ik zeggen dat je zo iemand niet meer laat rijden met passagiers. Van de andere kant is het wel zo dat de man flink gestraft is geweest en dit voor de rest van zijn professioneel leven zal mogen meezeulen.
Wat ik wel mis is informatie over de levensstijl van de man. Als je op een avondje drie liter wijn op kan zonder te eten, wat is dan het risico dat dat wel vaker gebeurt? Ik ken mensen die van een half glas wijn reeds dronken zijn.
Ik ga dus geen oordeel vellen, maar had graag uw mening geweten.