ik vind dat deze man een tweede kans verdient,
enerzijds daar hij zijn fout heeft ingezien en zelf de vraag heeft gesteld om opnieuw als buschauffeur aan de slag te gaan. Het hele gebeuren zal wel goed ingeprent zijn en hij zal dit bij de hoogste waarschijnlijkheid geen tweede keer tegenkomen.
anderzijds is het in ons land de gewoonte mensen die hebben gefaald een tweede kans te geven, dit lijkt mij trouwens ook logisch. iemand die wegens moord een celstraf krijgt van 16 jaar is na vier jaar terug op vrije voeten, mits goed gedrag. waarom zouden we dan iemand die gedurende twintig jaar een onberispelijke staat van dienst heeft geen tweede kans gunnen? temeer dat zijn fout, het benutten van alcohol, niet op dezelfde dag plaatsvond dat hij moest rijden. hij had de avond voordien heel wat gedronken, het alcoholpercentage was 's anderdaags nog niet helemaal uit zijn bloed verdwenen.
zulke problemen zouden in de toekomst trouwens gemakelijk kunnen vermeden worden.
als een werknemer van de lijn (of eender welke vervoermaatschappij dan ook) bij het aanmelden op zijn werk een alcoholtest zou afleggen (er zijn tegenwoordig voldoende apparaten op de markt om dit zonder politie te kunnen doen) kan men hierop gebaseert beslissen of de persoon in kwestie dezelfde dag mag rijden. als de persoon negatief blaast kan hij zijn werk uitvoeren.
je zou dan zelf nog één stapje verder kunnen gaan door die persoon bij het afmelden van het werk nog eens te laten blazen, blijkt hij bij het inmelden negatief doch bij het afmelden positief dient deze persoon zonder pardon onmiddelijk ontslagen te worden zonder ooit een tweede kans te krijgen.
dit zou uiteraard op aale chaufeurs dienen toegepast te worden.