Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2009, 15:53   #736
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
In ieder geval zit u goed fout voor wat betreft de beide Limburgen. Wij zijn hier altijd katholiek geweest en zijn dit heel lange tijd gebleven en voor een stuk zijn we dat nog. En daarom (oa) moesten we niets hebben van de Hollanders.

En wat Onwijze Willem betreft. U ratelt weer dezelfde versleten verhaaltjes af. En die neemt u kritiekloos over. Wat wat meldt een fabrikant in Kortrijk in 1830 aan Eggermont (voorzitter van de rechtbank van 1ste aanleg in Kortrijk)?

Hij meldt dat:
"de katoenspinnerijen thans veel lijden, dat de flauwste of minstbemiddelde moeten stilstaan, en dat hij zijn werkvolk heeft moeten laten gaan. Zulks dunkt mij zelf het bijzonder aandagt van het gouvernement te verdienen"

Vele fabrieken moesten sluiten en hun werkvolk ontslaan in 1830 in de Zuidelijke Nederlanden. Vaak armoede troef in het Zuiden tijdens het jaar van het Hollands debacle. Het was heus niet alleen de kerk die ontevreden was.

Overigens, wat de beeldenstorm betreft, ontketend door de protestanten: die protestanten, dat was pas janhagel. Ze vernielden vele kerken en kloosters. Wellicht zaten er vele armoezaaiers tussen, die gedreven werden door de honger, dat zou best kunnen.
Ik heb, wanneer ik het had over de Unie van Utrecht, Limburg niet vernoemd, gewoon om dat ze er niet bij waren. Die zijn gedurende eeuwen de onderdanen geweest van de Prinsbisschop van Luik. Ik weet waarover ik schrijf. Wat ik omtrent koning Willem schrijf is helemaal geen verhaaltje, maar feiten. Ik ben indertijd student geweest aan de Gentse Universiteit. Ga er eens een bezoekje brengen aan de grote Aula. Je zult er geconfronteerd worden met een groot reliëf met het Nederlandse wapenschild en de spreuk "Je maintiendrai". Nog ettelijke jaren zijn uitgesproken industrie en handelsregio's in vlaanderen zoals Antwerpen en vooral Gent en Oudenaarde fel orangistisch geweest. Uitgerekend omdat de 15 jaar Verenigde Nederlanden hen een grote bloei bezorgden. Ook dát zijn historische feiten. En wat de protestanten betreft: jij hebt het over "janhagel". Wel bij die protestantse vluchtelingen naar het vrije gedeelte der Nederlanden was de intellectuele opperlaag van de bevolking. Ondermeer Marnix van Sint Aldegonde, burgemeester van Antwerpen, de wiskundige Simon Stevens, de botanicus Dodoens, om maar enkele namen te noemen. Daarbij ook nog de meeste kapitaalkrachtige handelslui en vakbekwame ambachtslieden. Voor het huidige Vlaanderen is dat een ware aderlating geweest die ons voor vele decennia in de armoe heeft gestort. Natuurlijk, er zullen wellicht heel weinig Limburgers bij geweest zijn nietwaar?
Eigenlijk heb ik ongelijk om nog te reageren op jouw systematische ontkenningen. Dat doe ik voortaan niet meer.
quercus is offline   Met citaat antwoorden