Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2009, 00:51   #802
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Weer eens een bewijs dat u er geen snars van begrijpt. Met Calvinistisch bedoelt men hier wat in de van Dale staat.

’Calvinistisch’, aldus Van Dale, betekent :’niet uitbundig, sober, rechtlijnig en dogmatisch’. En dat vindt men steeds weer terug in protestantse landen. En dat weerspiegelt zich in het zaken doen, in het handel drijven.
Calvinisten, Anglicanen en Lutheranen hebben nu eenmaal hun verschillen (en hebben redenen om nog verder te versnipperen....; ten eerste ik ben geen theoloog en ten tweede ik ben katholiek en vanuit katholiek standpunt bezien hechten protestanten minder aan de eenheid binnen de kerk)... Dus u heeft een punt met de protestantse arbeidsethos, maar ik denk niet dat lutheranen en Anglicanen dat zelf calvinistisch zullen noemen... Gedeeltelijk heeft calvinistisch binnen het Nederlandse taalgebied ook die betekenis gekregen omdat de vele protestantse kerkgenootschappen (binnen Nederland werkt de meerderheid nu samen binnen de PKN(protestantse kerk Nederland) in meerderheid binnen het Nederlandse taalgebied calvinisten zijn....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 26 maart 2009 om 00:53.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden