Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2009, 06:23   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het gaat niet om Duitsland, Nederland, Frankrijk, Spanje, Zweden of Polen, maar om Belgie. Belgie is zo ook het enige land waar men 25% BTW betaald op energie. Belgie is het enige Europese land waar de overheid geen merderheidsaandeelhouder is van energiewinningsbedrijven.
Wel, het punt is dat in al die andere landen het met alternatieven niet veel beter gaat. Wel een beetje, vooral in Duitsland, maar je kan niet echt stellen dat in die andere landen, alternatieven nu een heel belangrijke bron zijn geworden die 80% van de stroom gaan voorzien. Met andere woorden, al dat geleuter over hernieuwbare bronnen, en dat het de schuld van de overheid is dat die het probleem niet hebben opgelost, is in de energie problematiek voorlopig maar achtergrondruis. Hele luide achtergrond ruis, zodat we een zondebok kunnen aangeven waarom die dingen niet werken, en dat we dus nogaltijd kunnen doen alsof het wel zou werken mocht die stoute zondebok het ons maar niet beletten. Het heeft nergens gewerkt. Jaja, 10 procent, of zelfs 20 procent als we wat boekhoudkundige truukjes toepassen. Maar 70%, nee. Nergens. Dus ofwel zijn het overal dezelfde bedriegers, ofwel is er toch nog wel iets anders aan de hand, een ontoegeeflijk probleem dat misschien de schuld NIET zou zijn van de zondebok van dienst.

Citaat:
Belgie is op vele vlakken een uitzondering en vaak niet in de goede zin.
En Belgie is nu eenmaal het land waar ik geboren ben en waar ik leef op dit ogenblik. Wat de andere landen doen, daar heb ik dus weinig aan.
Tenzij misschien als voorbeeld, dat het op andere plekken ook de wonder oplossing niet is. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat het de schuld van de Belgische overheid is dat er in Belgie geen dinosaurussen meer rondlopen. En dan maar zeggen dat het is omdat de politici in belgie aandelen hebben in de veeteelt, en dat ze daarom niet willen horen van dinosaurussen op hun grondgebied. Het argument dat er in andere landen ook geen dinosaurussen zijn is dan misschien verhelderend over die verdenking ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden