Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis
Je maakt dezelfde 'denk'fout die zovelen maken. Iemand die op een partij stemt is niet noodzakelijk lid van die partij. Iemand die op een fascistische partij stemt is dus niet noodzakelijk een fascist.
|
Lees jij eigenlijk wat ik zeg? Ik zeg in m'n betoog letterlijk dat de meeste VB-stemmers geen fascisten zijn. Met lidmaatschappij an sich ( lidgeld betalen ) heeft dit weinig te maken denk ik omdat het VB gewoon een jaarlijks lidgeld verwacht van haar leden. Ik veronderstel dat een aantal stemmers van het VB hier ook wel voor overtuigd zal zijn en die kleine jaarlijkse bijdrage zal betalen. Ook dat maakt hen natuurlijk nog geen fascist.
De aanhangers (en (mogelijke) uitvoerders van) van het fascistische ideeëngoed zullen onder het kader van de partij ( de meer gevormde leden) te zoeken moeten zijn en mss hier en daar wat gemarginaliseerde neo-nazis ( alhoewel die het VB vaak te soft vinden ).
Citaat:
|
Volgens de criteria die jij hier opsomt is het VB nooit een openlijk fascistische organisatie geweest. En dat klopt ook: dat zijn ze nooit geweest. Nooit in zijn 30-jarige bestaan heeft die partij gepleit voor een fascistisch Vlaanderen. Wel hebben ze al dertig jaar 'extreem-rechtse' standpunten en een dito programma dat wanneer het in zijn geheel uitgevoerd zou worden onvermijdelijk tot een fascistische samenleving zou leiden waar de werkende bevolking tot zijn kapitalistische essentie van loonslaven zou herleid worden.
|
Versta me goed, het racistisch discours van het VB moet bestreden worden, maar dat gaat niet gewoon door het huidige VB als bruin af te schilderen ( wat toch gaat over nazisme / facisme ). Er zal nood zijn aan een politiek alternatief dat met een degelijk programma de electorale wind uit de belang-zeilen kan nemen.
Citaat:
|
Met dit soort hoogdravende frasen zullen we echter effectief geen arbeider, bediende, ambtenaar of kleine zelfstandige loswrikken uit de klauwen van het VB. Gelukkig bevat hun zogenaamd gematigde programma echter genoeg anti-sociale aanknopingspunten om dat wel te doen. Geef eender welke linkse partij gedurende 1 jaar hetzelfde propagandabudget en evenveel media-aandacht en het tij zou al voor een stuk gekeerd zijn.
|
Ondanks de vele anti-sociale maatregelen in het programma van het VB & LDD vertegenwoordigen ze een heel groot deel kiezers. Dat heeft in eerste instantie weinig te maken met financiële middelen maar met het gebrek aan een deftig links politiek alternatief. De grote financiële middelen zijn enkel een gevolg daarvan, niet zozeer de oorzaak.
( en ook hier versta me niet verkeerd: van mij part mogen morgen alle werkingsmiddelen van het VB afgenomen worden, maar dat verandert de sociale basis voor hun succes nog niet en ongetwijfeld zal er dan iets anders uit de grond schieten om dit te ventileren of zullen andere rechtse partijen hiervan profiteren )