Complete waanzin. Ten eerste legt u een verband tussen arbeidsethiek en erven. Er zullen heus wel CEO's zijn die nietsnutten op de wereld zetten. Volgens mij leeft de grote meerderheid van de mensen echter in de middenklasse en moet die middenklasse best hard werken om brood op de plank te krijgen. Mijn vader heeft bijv. zijn hele leven gewerkt in een fabriek en wat geld opzij gezet. Van dat inkomen ging tijdens zijn leven de helft naar de belastingen: soms voor goeie dingen (bijv. gezondheidszorg), maar ook om een grote groep beroepsdoppers en luieriken te onderhouden. Denkt u nu echt dat ik na de dood van mijn vader ooit heb overwogen om minder of niet te werken? Nee, want arbeidsethiek is mij met de paplepel meegegeven. Trouwens, vanaf een bepaald bedrag (ik denk zo'n 250000 euro, maar ik denk dat circe dat beter weet) betaalt een eerstelijnsverwante ook 27 % successierechten. De Staat mag daar best al tevreden mee zijn, want eigenlijk wordt hetzelfde inkomen twee keer belast.
Uw voorstel beloont wie lui is en niet omgekeerd. Wie niet werkt, niks inbrengt en niks achterlaat moet dan plots over het volledige vermogen van de overleden werkenden kunnen beschikken. U zegt dat u een mooie erfenis in het vooruitzicht hebt (zoveel te beter), maar ik ben ervan overtuigd dat uw voorstel vooral zal worden toegejuicht door mensen wiens ouders niet hun best hebben gedaan en die afgunstig zijn op anderen bij wie dat wel gebeurd is. Maar goed, de discussie is natuurlijk louter theoretisch want er bestaat geen enkel maatschappelijk draagvlak om erfenissen af te schaffen.
|