Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS
Ach,met 3000kwh kan je geen huis verwarmen, en je kan er ook nooit een nul-energiewoning voor kopen, hoe prijzig je het kwh ook maakt. De denkfout is dus dat de energieprijs moet afhankelijk zijn van je woonplaats. Overweeg dus nog steeds bij de aanschaf van een plasmascherm te verhuizen naar een streek waar de electriciteit nog betaalbaar is. De besparing die je met 3 spaarlampen doet is daarbij vergeleken belachelijk.
|
Danny, ik weet dat ook,ik redeneer maar ex cathedra. Je kunt gemakkelijk alle huizen het verbruik halveren. Je kunt voor TV's een energielabel invoeren. De energielabel voor woningen is al ingevoerd... Het effect zal beginnen spelen.
En je kunt uw huis beginnen verwarmen met palletjes, of bioenergie, of bioalcohol, of biogas, of thermische zonnepanelen en boiler, of WKK...
Het moet allemaal veel meer rendabel worden, nu is het 'schijnbaar onrendabel' voor d"e consument. Je doet het nu uit idealisme en dat is verkeerd, het is verkeerd belast.
Ik zit gewoon te redeneren op volgend model:
stel je verdubbelt de energieprijs. Nu verwarm je uw huis voor 2000euro, dan wordt het 4000 euro. OK de kosten stijgen dramatisch, dus als consument schiet je wakker... Zolang je maar 2000 betaalt en de overheid de prijs doet zakken door de lasten de doen zakken blijf je verdoofd...
De installatie van een WKK kost bv 10000euro , 3000 euro installatie. Moest de installateur een ambtenaar zijn (bb een geheractiverede een werkloze dus die dit gratis komt doen...) dan zet je die verwarming voor 30% minder Moest de firma die de WKK produceert geen lasten betalen, dan komt die WKK hier voor 5000euro.
En reken dan eens het rendement uit.
In geval NU
2000euro 50% besparen = 1000euro verdienen
investering 13.000euor
rendement 7%
In geval met tax
4000 euro 50% besparen = 2000euro verdienen
investering 13.000euro
redement 14%
OK al een pak beter dan op uw spaarboekske, hier begin je al te kijken om dit te doen
IN geval met Tax en Ecovriendelijk beleid
4000euro 50% besparen = 2000euro verdienen
investering 10.000euro, bvb gratis installatie
rendement 20%
investering 5.000euro bvb gratis installatie + ecovennootsch zonder lasten
rendement 40%
Dus daarom als je redeneert over dit model, moet het niet noodzakelijk zijn dat je taksen vermindert...
Je kunt taksen verhogen door bvb de oplossing om de taksverhoging te vermeiden te subsidieren of door de oplossing te detaxeren...
Je ziet van hier, als je bvb dat systeem toepast zoals ik hier schets, dat je binnen de 5-10 jaar gans belgie op zonnepanelen, WKK en PV's gezet hebt...