Los bericht bekijken
Oud 29 maart 2009, 22:29   #25
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Je begrijpt me niet.
Ik doe mijn best.

Citaat:
Stap 1: Er zijn vooral twee aspecten van belang bij democratie: een representatieve vertegenwoordiging en een ultieme mogelijkheid tot ingrijpen door de bevolking.
Die aspecten zijn van belang bij de in praktijk brenging van democratie. Voor democratie an sich is slechts van belang dat de bevolking aan de macht is.

Citaat:
Stap 2: Voor die ultieme mogelijkheid tot ingrijpen is een BROV een goede optie.
Ik zie zelfs geen andere praktisch haalbare mogelijkheid.

Citaat:
Stap 3: Maar dan blijf je nog zitten met het representatieve deel.
In die zin dat dat deel in de praktijk zichzelf representeert, niet de bevolking. Het gaat dus om het particratisch of elitair deel.

Citaat:
Stap 4: Het BROV vertegenwoordigt praktisch maar een fractie van de beslissingsmogelijkheden. Het representatieve deel handelt over meer dan 99% van de beslissingen.
Beauty and the beast

Citaat:
Stap 5: Het is een illusie te menen dat als je een BROV wettelijk hebt gerealiseerd, je daarmee automatisch ook een goede representatieve functie verkrijgt. (Het kan idd wel helpen ten aanzien van de alertheid van parlementariërs.)
Klopt. Het is immers een illusie dat je ooit een representatief deel zal krijgen. Zelfs met het BROV zal dat deel alles doen om haar eigen macht te vergroten en dat van het BROV te verkleinen. Representativiteit is de illusie, met of zonder BROV.

Citaat:
Stap 6: Als je een betere democratie wil verkrijgen, zal je ook nog moeten nadenken hoe je de werking van die representatieve functie kan verbeteren.
Het klopt dat het representatieve particratische gedeelte optimaal moet georganiseerd worden. Maar het BROV is de enige echte prioriteit. Een systeem dat democratie nastreeft, ijvert ervoor om de macht bij de burger te leggen, niet om zichzelf met wat cosmetische truukjes aan te prijzen.

Er is noch in dit land, noch op Europees vlak ooit enige impuls of poging geweest om het BROV in te voeren. Dat het BROV typisch op de partijprogramma's van oppositiepartijen prijkt maar heel snel in het niets verdwijnt wanneer die partijen aan de macht komen, zegt al voldoende.

Jij hoopt op, en streeft naar, een lekkere chocoladecake (wat ik toejuich), maar je denkt dat we een stap in de goede richting zetten wanneer vadertje staat voor je neus demonstreert hoe ze vanaf nu de cake met een fonkelnieuw mes in stukken snijdt en zelf de stukken opsmikkelt. En vadertje staat heeft geen enkele intentie on jou ook een stukje toe te schuiven.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden