Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Indien het om minderjarige kinderen gaat, kan de rechtbank hen en hun ouders weldegelijk verplichten om het omgangsrecht van de grootouder te respecteren.
Omgangsrecht is iets waar de betrokken partijen zich hebben aan te houden, ook al is men er niet mee akkoord.
Het schenden van omgangsrecht kan leiden tot zware gevangenisstraffen en hoge geldboetes, met daarnaast het verlies op erfrecht voor de schenders van het ouderlijk en grootouderlijk omgangsrecht.
Men kan dus weldegelijk mensen dwingen om met andere mensen om te gaan.
Een minderjarieg is trouwens geen rechtspersoon en heeft in deze dus niets te zeggen en geen enkel recht.
De rechter kan een +12 jarige horen, maar is geheel niet verplicht om met de mening van de minderjarige rekening te houden. Het gehoord worden van een +12jarige is trouwens een gunst van de rechter en geen recht van de minderjarige.
Je zou ervan versteld staan hoeveel grootouders er omgangsrecht hebben toegewezen gekregen van de rechtbanken.
Wettelijk hebben de ouders namelijk deplicht om te zorgen dat kinderen hun grootouders kennen en dat ze er omgang mee hebben, tenzij deze hun burgerrechten hebben verloren of ontzet zijn uit hun ouderlijke machten en rechten in het verleden.
Als Eno naar de jeugdrechter stapt, krijgen zijn kinderen de verplichting om hem zijn kleinkinderen te laten zien.
Er bestaan veel misopvattingen over de rechten vangrootouders, maar deze zijn even groot als de rechten van ouders.
|
Hoopgevend.
Ik ga zeker stappen ondernemen.
Temeer daar ik met mijn dochters geen ruzie heb, maar wel met hun vrienden, waar ze niet eens mee getrouwd zijn.
En voor de lieve vrede thuis komt er één niet meer bij mij.