Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2009, 16:58   #247
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Er is hier zeer correct opgemerkt dat de studies PISA zeer relatief zijn omdat het bijzonder moeilijk is te vergelijken en uiteindelijk enkel uw ranking in de tijd een maatstaf is, dus niet zo goed voor Vlaanderen.
Ondertussen duiken "ideal world" ideeën op van de Frank VDB en pedagogen. Elk talent van een kind dient ontdekt een aangeboord te worden. Als je dan vraagt hoe dat moet geldt de pedagogische vrijheid en daar komen wij niet in tussen.
Op zich kan iedereen achter zo'n standpunt staan maar spreken we wel van quasi individueel onderwijs , eigenlijk onbetaalbaar.
Hoe een leerkracht met 20 jongvolwassenen in een leeromgeving al deze talenten moet ontdekken dat moet je uiteraard niet vragen.
Toch nog een relevant cijfer. In de nog economisch goede tijden van enige maanden geleden hield 1/3 van startende leerkrachten het binnen de 5 jaar voor gezien. Leerkrachten in de fleur van hun leven , gestudeerd voor leerkracht.
daar moet ik geen tekening bijmaken, velen zien vrij snel in dat ze voor een mission impossible staan en waarom zou je je kapot werken daar waar je voor een zelfde loon naar de privé kunt gaan. Dit betekent ook dat de créme het onderwijs verlaat.
Het onderwijs steunt nog even op 40+ en 50+ en binnenkort 60+, die op hun leeftijd het onderwijs niet meer "kunnen" verlaten.
Weet eigenlijk niet of de resultaten van PISA zo relatief zijn. Vooral deze voor wiskunde niet. Twee maal twee is overal ter wereld vier.
Maar voor de rest, is er buiten de vraag van de onbetaalbaarheid van een min of meer geindividualiseerd onderwijs, vooral de vraag, of de afgestudeerden later ook nog iets praktisch kunnen doen met hun kennis. Eén licentiaat in de rechten zal wel werk hebben, tien ook nog, maar als iedereen licentiaat in de rechten wordt, dan heb ik er toch mijn twijfels aan.
Maar wat scheelt er met het onderwijs ? De leerkrachten zijn toch zo slecht niet betaald. Als ge hun pensioen mee in rekening brengt, zelfs eerder goed.
Imagoverlies ? Leerlingen die het voor het zeggen hebben, ipv leerkrachten ? Leerkrachten die hun leerlingen niet verstaan, en vice versa ?...
Bob is offline   Met citaat antwoorden