Discussie: Erfrecht afschaffen
Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2009, 20:36   #158
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Het gaat er mij ook niet om mijn grote gelijk te halen, ik verwacht niet dat ik de waarheid in pacht heb. vandaar dat ik mijn stelling kan aanpassen naarmate de discussie vordert en eventueel zelfs verwerpen als ik goede tegenargumenten krijg. Ik geef dan ook toe dat mijn uitgangspunt een beetje té cru was. De reden waarom ik er aan denk om erfrecht op zijn minst te beperken is omdat de huidige situatie gestabiliseerd omdat er ondemocratische machtsverhoudingen ontstaan. En dat is mijn voornaamste kritiek op die grote familiekapitalen, het ondermijnt de de democratie. Als antwoord krijg ik hierop, dat is niet waar of alla reynders 'geen probleem'. Als u dat concrete argumenten noemt, het zei zo, maar in mijn ogen is dat gewoon de discussie ontwijken.

De economische crisis wordt bovendien op de kap van de gewone burger geschoven, het is niet voor niets dat de bouw dreigt met staken. In Griekenland zie je stilletjes aan al wat er gebeurt als de middenklasse verarmt. Een stabiele maatschappij heeft nood aan een welvarende middenklasse, maar doordat er extreme kapitalen worden opgebouwd dreigt deze stilletjes aan te verarmen. Of het plafond nu één miljoen euro is of honderd is minder relevant, dit zijn zaken die je met discuteren kan uitraken.
Waarom zou jij de erfenisrechten inperken,beperken of afschaffen,als de staat
er sowiezo mee aan de haal gaat?
Hier doet men alles om het kapitaal te beperken of in te pikken,enorme belastingen,Btw,15% inhouding op rente,afhouding van bruttowedde meer dan 1/3e,ziektebijdrage,belasting op huisvuil,provincielasten,21% btw op basisgrondstoffen,gas,elektriciteit,water,belastin g op eigendom enz...
Tel daarbij nog eens de successierechten op erven 1egraag,2egraad enz....
Niet moeilijk dat men de kinderen wil uitschakelen van erven,indien het naar de kleinkinderen gaat of naar andere instellingen krijgt de staat veel meer in handen.

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 30 maart 2009 om 20:38.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden