Gouvernaur Corse slaat zijn eerste bal juist en de anderen fout
Kijk ik moet hier ook het warm water niet uitvinden hé? Ik ben het met gouverneur Corse zijn eerste bijdrage eens. Er is positieve en negatieve vrijheid. Jammer dat Corse zich voor het overige verliest in een negatief mensbeeld dat ik absoluut niet deel (en ik prijs me gelukkig, het zou een zware last om dragen zijn).
De negatieve vrijheid is de vrijheid van de rijken en de machtigen. Het is vrijheid die structureel ten koste gaat van de anderen. Een aantal vrijheidsbeperkingen (antistakingswetten, Guantanamo...) zijn erop gericht die negatieve vrijheid te beschermen. Tuinafval verbranden in je eigen tuin echter: dat is geen vrijheid maar luiheid. Het mag dan al CO2 neutraal zijn maar je verpest de omgeving voor anderen en je pompt dioxines de lucht in. Een dergelijk 'verbod' vind ik dus niet echt een vrijheidsbeperking maar een code van goede praktijk inzake samenleven. Een verbod op roken in je eigen huis vind ik er dan weer zwaar over. Ik ben geen roker en vind ook dat je mag sensibiliseren om mensen ervan af te houden te roken in het bijzijn van kinderen. Maar als we ons daarmee gaan bemoeien in de vorm van verbodsregels is het hek wel helemaal van de dam. Moet men ons dan ook gaan voorschrijven wat we eten, welke computergames we mogen spelen enz? Nog afgezien van wie dat dan gaat controleren en hoe. Dat soort niet-functionele lulkoek is echter van een veel minder gevaarlijke orde dan de antiterrorisme- of antistakingswetten. Het is gewoon gezever waar een aantal derderangspolitici zich interessant mee maken.
|