Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Zo bekeek ik het.
Zoals in mijn eerste post schreef verminderde “het te verwachten eindkapitaal op einddatum” de laatste jaren elk jaar hoewel ik nog telkens bijspaarde.
Je hebt toch ook van de bankcrisis gehoord en de dalende intrestvoeten?
Reken maar zelf eens uit wat die 1.500 opbrengt op 40 jaar aan 4%
Dat is nu eenmaal het solidariteitsprincipe en maakt het betaalbaar.
Niemand weet op voorhand hoe oud hij zal worden.
In uw voorbeeld moet je er rekening mee houden dat ge 100 jaar kunt worden.
Dat kunt ge nooit zelf bij elkaar sparen en waarschijnlijk zult ge er toch geen gebruik kunnen van maken.
Geef mij toch maar het systeem waar de een voor de ander betaalt.
Zoniet kunnen we alle verzekeringen beter afschaffen.
|
Ik heb een ander voorstel. We rekenen gewoon even zonder intresten aan de bedragen van vandaag zonder meer. Stel dat u een bruto loon hebt onveranderlijk over gans uw loopbaan van 1800 per maand wat niet overdreven is en dat u daarvan 500 afdraagt voor pensioen gedurende 45 jaar, is 45 x 12 = 540 x 500 = 270000. Dit is zonder rekening te houden met devaluaties noch intresten maar eigenlijk kan u in de loop der jaren meer beginnen af te dragen daar er minder kosten zijn, de eigen woning is afbetaald etc. Ook wordt u gemotiveerd meer te gaan sparen door het overzicht dat u zelf hebt wat stimulerend werkt. Dus het bedrag zal onder die omstandigheden eerder een stuk hoger liggen. Aan het eind van uw loopbaan vraagt u het bedrag op. Wanneer je wat uitkijkt en onderhandelt koop je daar een blokje voor met drie appartementjes. Dit levert u gegarandeerd min 1000 op + het kostenpercentage. Zeker evenveel dan dat u nu pensioen zult trekken met dat zelfde inkomen. Het kan zelfs beter.
Twee jaar geleden, toen het onroerend goed nog veel beter ging dan nu het geval is kocht ik te Oostende niet ver van de jachthaven een blokje met vier kleine appartementjes voor 255000 euro, die tot op vandaag continu verhuurd zijn, dus het kan. Wanneer u enkele jaren nadien uw geest geeft is dat blokje niet weg, uw vrouw en na haar uw zoon en of dochter erven het goed maar die hebben op hun beurt ook afgedragen voor hun pensioen. Wat jij achter laat komt daar bovenop. Die hun kinderen dragen ook weer af en wat jij hebt achtergelaten + dat wat jou kinderen achterlaten komt er bovenop voor uw kleinkinderen, en zo verder en verder.
Wanneer jij er mee begint zal het niet veel meer opbrengen dan je pensioen nu maar voor uw kinderen is dat al anders en voor die hun kinderen nog meer en zo voort.
Natuurlijk wanneer je rekent met een devaluatie en een intrest van 4 % is dit anders. Alleen reken je niet met 4 %. Dat kun je op meerdere plaatsen krijgen op een gewone spaarrekening. In pensioenspaarformules moeten andere percentages te vinden zijn, zeker wanneer je tekent dat het bedrag vast blijft over gans die periode en met een maandelijkse groei van 500 euro
vermeerdert met iedere indexaanpassing.