In de dagen dat de Romeinen hun wereldrijk vorm gaven, stootten ze hier in de Ardennen op de verering van een godin die ze gelijkstelden met hun Diana, die het bekendst is als jacht- en maangodin, maar ook over vruchtbaarheid, geboortes en gezondheid ging.
Arduinna of Arduenna reed op een wild everzwijn. Meer weet ik ook niet van haar. Wie wel?
Ze duikt op in de legendes van de heilige Hubertus waar ze terloops vermeld wordt als een van de ('af')goden die de mensen in plaats van de zgn. Ware God(=Jezus Christus) vereerden.
'Arduinna' kan 'art' als wortel hebben, net als de Zwitserse Artio en de Griekse Artemis, beiden identiek met Diana. "Art" zou zoveel als "beer" betekenen, maar of ze daarmee het grote bruine dier bedoelen of een mannetjeszwijn, weet ik niet. "Arthur" wordt alleszins af en toe met een ever geassiocieerd.
Mja, na zovele topics over christenen en moslims, misschien ook iets over de heidense goden van de Nederlanden? Tenzij dat die topic al bestaat bij geschiedenis.
Nehalennia is natuurlijk de godin die het beste bekend is uit de Nederlanden vanwege al die votiefaltaartjes die men in de Westerschelde gevonden heeft. Een godin van de zeevaart en de welvaart.
In Tongeren zou er een groot tempelcomplex bestaan hebben en overigens een kollosale Jupiterzuil: d.i. een zuil (uiteraard) waarop de koning der goden, Jupiter, te paard (vrij ontypisch voor de klassieke voorstellingen) twee Giganten, reuzen met slangenbenen, plat maakt.
Ook de Oosterse goden die zo populair waren bij de mensen werden hier vereerd: Mithras, Kybele, Isis. Men vond alleszins wel terracotta votiefbeeldjes van deze goden.
Gent zou benoemt zijn naar ene Gontia, een maangodin, maar of dat authentiek of negentiende eeuws wishfull thinking is, weet ik niet.
Dan is er nog een Camulos, die door de Belgische stam de Remi vereerd werd en die ook door diezelfde stam in Brittannië vereerd werd waar men de naar hem benoemde stad Camulodonum stichtte, thans bekend als Colchester en een van de mogelijke Camelots. Had die tot op het heden vereerd geweest, dan was hij zeker in de volksmond Kamiel gaan heten