Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2009, 14:04   #7
Erik De Bruyn

Standaard alimentatie

Ik weet natuurlijk niet zeker of het verhaal dat u vertelt klopt, en ik ken de reglementering op dat vlak niet goed, maar laten we ervan uitgaan dat het juist is. De wet omschrijft het alimentatiegeld dat bij een scheiding betaald moet worden als een recht. Dat recht heb je ongeacht het feit of je aan het werk bent of niet. Tenzij het in de scheidingsprocedure natuurlijk anders werd vastgelegd. Je weet dat dit van geval tot geval kan verschillen. Mensen wiens rechten geschonden worden in de zin van het schenden van de scheidingsovereenkomst en die er alléén voor staan (en doorgaans zijn het dan de kinderen die daarvan het slachtoffer zijn) moeten bijgestaan worden door het alimentatiefonds, ongeacht of ze aan het werk zijn of niet. Wel vind ik dat eens moet bekeken worden of de wettelijke mogelijkheden om het geld terug te vorderen op de niet-betaler kunnen verruimd worden. Want het alimentatiefonds mag natuurlijk geen alibi worden om je verantwoordelijkheid als ouder te ontlopen en geen alimentatie te betalen.
Erik De Bruyn is offline   Met citaat antwoorden