Los bericht bekijken
Oud 1 april 2009, 09:20   #18
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ok, laten we het nog grappiger maken. Hebben dingen buiten de voorwaartse lichtkegel ook intrinsieke waarde ?
Die moeten we ook IW toekennen. Maar bon, als je dat niet doet gaan ze er geen last van hebben. Ik wil wel dat je de IW van levende wezens in de voorwaartse lichtkegel nooit onderschat. Zelfs al is het ver in de toekomst.

Citaat:
Welja, het antwoord daarop is: JA dat is schadelijk. Wij (gij en ik) kunnen genieten van een ongelooflijke opeenstapeling van kennis en culturele mogelijkheden, en zelfs maar het feit dat ge WEET dat Afrika bestaat heb je te danken aan een hele hoop schade die berokkend is door onze "kriminele" voorvaderen, en het feit dat ge er NAARTOE kunt gaan is ook weer te danken aan een technologie die tot stand is gekomen, gedreven door handel en hebzucht. Want anders zaten we allemaal nog rond ons niet-bestaand kampvuur (want dat schaadt en dat vervuilt) de god van de donder te aanbidden met ons beestenvel (nee, sorry, met ons rokske in vijgenbladeren - op de grond gevallen vijgebladeren natuurlijk) aan, met een heel beperkte wereldvisie (die ongeveer 20 km ver gaat, het gebied van onze stam).
Zo ver terig hoeven we niet te gaan. Zo radicaal ben ik nog niet.

Citaat:
Awel, maak U geen illusies, dat veroorzaakt veel "schade" aan andere levende wezens, wees maar gerust. We zouden, als mensheid, veel minder schade hebben veroorzaakt waren we allemaal 30 000 jaar geleden gekrepeerd aan een verschikkelijke epidemie.
Maar dat zou ik ook weer ethisch niet goed vinden.

Citaat:
En nu zit ge met het basisprobleem dat ge niet voor ogen wilt zien: leven, goed leven, zelfs "relatief sober maar toch wel cultureel interessant" leven veroorzaakt schade, doodt beestjes, neemt ecologische niches in, en vermindert de biodiversiteit. Niks aan te doen.
Dat is een open zoektocht. Punt is dat ik volop geniet van een cultureel interessant leven en dat mijn ecovoetafdruk veel lager is dan gemiddelde belg. En als iedereen zou leven zoals ik, dan denk ik dat er niet meer zoveel soorten door de mens zullen uitsterven. Misschien zelfs geen meer. Ik pleit ook wel voor een bevolkingsreductie, en eigenlijk had die al in de jaren 60 moeten gebeuren, want toen was het al duidelijk dat er soorten uitsterven en toen had iedereen Paul Ehrlich moeten lezen met zijn Population Bomb.
Dus als bevolking zou dalen (ikzelf heb geen kinderen...), dan ben ik er vrij zeker van dat we kunnen evolueren naar een samenleving die geen bedreiging vormt voor de biodiversiteit.

Citaat:
Het is toch wel hier dat het mank gaat, he. Onze intelligentie en zo zou een *voordeel* moeten zijn, en geen "last" die het ons het leven moeilijker maakt. Anders doe ik heel snel afstand van mijn statuut van moreel wezen, en ga lekker genieten als beestig beest van wat ik kan grabbelen, zie Net zoals al die beestjes die we geen duimbreed in de weg zouden mogen leggen
Met andere woorden, als jouw ethiek er komt, dan vraag ik het statuut van beest aan.
Helaas: je hebt gediscussieerd op dit forum, en dat bewijst voldoende. Dus tenzij je seniel wordt, heb je een moreel bewustzijn. En dan rust de vloek van Deepeco op u: Gij zult moreel goed leven!

Laatst gewijzigd door Deepeco : 1 april 2009 om 09:21.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden