Bedankt Boerke voor het opstarten van dit onderwerp, dan moet ik het zelf niet doen.
In Vlaanderen stopt ruim een kwart van de nieuwbakken leerkrachten basisonderwijs en iets meer dan een derde van de leraren in het secundair binnen een periode van vijf jaar. In Brussel lopen die cijfers veel hoger op, blijkt nu. Maar liefst 58,5 procent van de onderwijzers in de lagere school en 56 procent van de leerkrachten in het secundair geven er tijdens de eerste vijf jaar de brui aan.
De problemen in het onderwijs zijn alleen gekend door de leerkrachten die er dagelijks mee te maken hebben:
- geen materiaal, geen boeken, geen uitrusting, geen geld, desorganisatie op grote schaal,
- agressie, vooral in het beroepsonderwijs, de kranten staan er dagelijks vol van
- drugs, wapenbezit en illegale wapenverkoop aan de schoolpoorten
- geen mogelijkheden om lln die op het slechte pad zijn te bestraffen, geen plaats in de opvangcentra
- onbekwame directeurs, geen fatsoenlijke opleiding voor directeurs maar politieke benoemingen
- waarom is er geen neutrale ombudsdienst voor leerkrachten?
- er wordt nergens zo erg gepest en gemobd als in het onderwijs
- de preventiediensten zijn aangesteld en betaald door dezelfde zuilen als het schoolnet zelf, meestal zitten de preventieadviseurs in dezelfde gebouwen als de ziekenkas of vakbond
- geen inspraak van leerkrachten bij de aanstelling van de directeur
- een minister die niet met onderwijs bezig is en er niets van kent
- er is wel een orde- en tuchtregelement maar het wordt pervers toegepast
- klachten van ouders worden soms door de directies zelf geschreven
- een raad van beroep die een schertsvertoning is
- de kamer en college van beroep die nog niet functioneren
- kleurvakbonden die zich niks aantrekken van de abominabele werkomstandigheden in sommige scholen
- postjesjagers bij de top van de vakbonden en directies
- onderwijsvakbonden die vol zitten met directeurs en algemeen directeurs
- enz, enz
Laatst gewijzigd door Akira : 5 april 2009 om 22:41.
|