Citaat:
Hoe weet u zeker dat de zoeker zelf het gezochte is? Zolang u dat niet zeker weet blijft u misschien wel zoeken?
|
In het leven zijn weinig zekerheden, twijfel is daar één van. Twijfelen dat twijfel bestaat kan tot gekte leiden, letterlijk. Het hangt er maar vanaf wat er gezocht wordt, als een gevoel van honger opwelt, zal ik spontaan voedsel zoeken. Ik kan vervolgens de meest wonderbaarlijke intellectuele constructies bedenken om aan te tonen dat ik ook het voedsel zelf ben, zolang ik het niet vind blijf ik honger hebben. De vraag wie of wat het fenomeen ‘honger’ bedacht heeft, een heel andere kwestie. Veel misleiding mogelijk wanneer relatieve waarheden als absoluut gepercipieerd worden, maar dat is dan het spel dat we leven willen noemen.
Citaat:
Bestaat er wel een next? Vraag u dit eens af zonder uzelf te identificeren met het denken.
|
Tenzij je tijd en ruimte wil elimineren is er altijd een ‘next’, gelukkig maar. Je spreekt over identificatie met het denken, bedoel je hiermee dat we een bepaald soort denken dienen los te laten of het denken in z’n totaliteit? Ik heb in deze context persoonlijk geen probleem met het simpele feit dat gedachten en vormen opkomen, hoe ik ze bekijk en wat ik ermee doe is een andere zaak. Nu, wat zou je willen bereiken met het loslaten van het denken waar je naar verwijst? In relatie tot je vraag, waarom zou je mensen vragen om het denken te doorzien en je dan de vraag stellen ‘what’s next’ ? Hoe leg je het verband en waartoe zou het moeten leiden?