Discussie: coalitiepartners
Los bericht bekijken
Oud 5 april 2009, 15:31   #1
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard coalitiepartners

Beste Peter,

uw voorzitter kondigde een tijdje geleden aan dat hij met CD&V en VLD een coalitie wou vormen en sloot het VB uit.

Nadien, heeft hij dat wel wat proberen te nuanceren, maar dat was de kern van zijn boodschap, met als belangrijkste argument dat de sossen er dan niet bij zouden zijn.

Nu vraag ik mij af wat LDD hiermee denkt te bereiken. N-VA heeft nog net aangetoond wat er te bereiken valt in een dergerlijke constellatie, waarom zou LDD beter doen?

Bovendien; is dit geen strategische blunder van formaat? Een aanzienlijk deel van de eigen achterban wordt hiermee zwaar voor de borst gestoten, maar het wordt de politieke tegenstanders ook wel heel makkelijk gemaakt.

Als de verkiezingsuitslag zo dramatisch is voor SP-A als er nu uitziet zou die partij toch niet meedoen aan een eventuele regering, wat betekent dat CD&V/VLD sowieso wel op LDD zouden zijn aangewezen.

In die context sta je veel sterker als zij moeten komen smeken, dan wat JM nu gedaan heeft. Hij heeft hen eigenlijk al de boodschap gestuurd dat LDD niet bepaald veel eisen zal stellen om in een dergerlijke coalitie te stappen.

Ten gronde dus:
- waarom zou LDD iets kunnen realiseren in zo'n coalitie?
- ondersteunt u de koers die uw voorzitter aanhoudt tov het VB? Een koers die ik op zelfde lijn zet als de N-VA, nl zogezegd zijn we wel tegen het uitsluiten van maar als het puntje bij paaltje komt doen we zelf vrolijk mee aan het demoniseren en uitsluiten van.
- Vindt u het een slimme keuze om openlijk naar een coalitie met twee hoogst onbetrouwbare partijen te hengelen?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden