Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Todenhöfer
als je blijft met die vragen waarom waarom dan leiden ze naar een andere waarom en die waarom op zijn buurt een andere waarom
|
Een
waarom zou dat slecht zijn?

Vragen houden de geest wakker en kritisch. Wie ophoudt vragen te stellen roest vast in zijn eigen gedachten.
Citaat:
christenen vroeger waren echt islamitisch en in de loop van de tijd zijn ze veranderd, waarom dan ni opnieuw islamitisch worden? ik bedoel geen drieeenheid en profeten van god accepteren?
|
Zoals ik reeds zei, niet alle christenen zijn trinitair. Het verwerpen van de drieeenheid zie ik niet als islamitischer worden, omdat dit een visie is die reeds eeuwen voor het ontstaan van de Islam bestond en die verrre van beschouwd kan worden als exclusief islamitisch.
Wat zou het criterium dan moeten zijn voor het accepteren van profeten van God? Moeten Christenen Mohammed als profeet accepteren? Moeten vervolgens Moslims en Christenen Joseph Smith als profeet accepteren? Moeten vervolgens Moslims, Christenen en Mormonen de Ba'b als profeet accepteren? ...
Anders gesteld, waarom zouden Christenen Mohammed moeten accepteren als profeet, maar Moslims niet de Ba'b?
Citaat:
dan zijn ze betere vrienden en geen kruistochten in irak of bomaanslagen tegen elkaar, toch?
|
Heel de wereld gaat nooit 100% dezelfde mening delen, er zullen dus altijd criteria zijn om de mensen te gaan verdelen in hokjes, die dan vervolgens met elkaar in conflict kunnen komen. Ik geloof zelf dat het vruchtbaarder is om minder te denken in termen als wij (de moslims) en zij (de christenen) maar om eerder elkaar te respecteren als allemaal afzonderlijke
individueen, elk met een unieke mening maar allemaal met elkaar verbonden.