Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Ok zwitser, ik zal het nog iets anders formuleren.
De stelling is:
Ik ben van mening dat we met de huidige wereldbevolking (rond de 7 miljard mensen) reeds te kampen hebben met overbevolking.
Het zou bijgevolg beter zijn (voor de mensheid) dat dit aantal de eerstkomende decenia niet zou stijgen.
|
Ik ben het ermee eens dat er overbevolking is en dat we er iets aan moeten doen (drukkingsgroep, politiek werk,...).
De formulering kan wel nog iets preciezer: beter voor wie precies? De mensheid? Ik denk niet dat de mensheid bedreigd is, dat de mens gaat uitsterven indien de komende decennia de bevolking toeneemt. Maar ik denk wel dat voor te veel mensen er te grote problemen gaan komen indien de komende decennia de bevolking nog toeneemt, en dat het minder erg is voor de gemiddelde mens indien de bevolking zou dalen. En bovenal weet ik dat er nu reeds problemen zijn met niet-menselijke soorten die wel uitsterven, en bedreigde soorten die grotere kans hebben om uit te sterven indien de komende decennia de bevolking nog toeneemt. Ik strijd tegen overbevolking vooral vanuit die laatste bezorgdheid (en deels ook omwille van armoede in arme landen met hoge bevolkingsgroei, zoals oorlog in Rwanda,...)