Los bericht bekijken
Oud 11 april 2009, 14:33   #1
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard begrotingen en de SPA ?

John,

uit uw curriculum mag ik leren dat u econoom bent en ex-kabinet Johan VDL (minister van begroting federaal paars) , in deze bent u een eerste aanspreekpunt rond fed. begroting en neem ik graag deze unieke kans.

De mist rond de begrotingen van paars trekt op:

-Europa verklaarde er slechts 2 in "evenwicht".
-er was een "gouden" kans om de nat. schuld defintief in te dijken. Continu ec. groei, continu dalende werkloosheid, zware renteverlaging op MEGA-schuld. Niet alleen een kans maar ook een verplichting gezien de vergrijzing, die perfect al jaren voorspelbaar is.

U verkoos anders , de begrotingen rammelden aan alle kanten, enfin u kent het verhaal: verkoop gebouwen, Belgacom pensioenfonds,.....nog bijkomende kosten voor de volgende generatie.

Maar het wordt nog erger.
Dirk Van Mechelen toonde met cijfermateriaal Nat. Bank aan dat de "inspanning" van federaal t.o.v. gewesten in % t.o.v. BNP gelijk was gebleven. Of nog ,het wilde verhaal dat federaal doodbloedt aan de verhoging dotaties aan de gewesten is een FABEL.

Vrij vertaald, paars heeft het "gratis" geld langs deuren en ramen buitengezwierd en kwam bij de geschetste gunstige economische omgeving nog niet toe.

Op zich kan ik daar nog mee leven maar als ik zie : dep. financiën, budget, politiehervorming, gevangenissen, justitie, patrimonium (waarbij rechters de lampen vervangen) , NMBS, de miezerige wettelijke pensioenen, ....dit bij de allerhoogste belastingen , mag dan niet de eindconclusie zijn dat dit land slecht met haar middelen omspringt ?

ECB berekende dat 1/3 van de geïnde belastingen ondoelmatig (= weggegooid) aangewend wordt.

Sommige economen aarzelen niet om het paars budget-verhaal als "zwaar verwaarloosd" (ik heb zelfs al het woord misdadig genoteerd ) te bestempelen.

Hoe ziet u dat als econoom ?

Hoe schat u mijn verhaal en conclusie in ?

Gaat u ,als medeverantwoordelijke voor het budget federaal, dit "model" ook vlaams importeren ?

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 11 april 2009 om 14:43.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden