Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik ben niet zo'n groot wielrennersfanaat, maar vandaag keek ik toch op tv naar de Hel van het Noorden.
Ik was nogal verrast door het aantal Vlaamse Leeuwenvlaggen waarmee het publiek zwierde en zwaaide.
Zijn er hier wielerliefhebbers die kunnen zeggen of er een tendens is: zijn er meer dergelijke vlaggen dan vorige jaren?
En zo ja: zouden we daar konklusies over mogen trekken op politiek vlak: zijn de Vlamingen Vlaamsbewuster aan het worden?
|
Vlaams-Nationalisten trekken de laatste 2-3 jaar massaal naar de Rode van Vlaanderen en mindere mate Parijs Roubaix om een politiek statement te maken. Het is duidelijk dat ze van de Ronde van Vlaanderen een soort erzats Ijzerbedevaart willen maken en daarin gesteund worden door een aantal politici en journalisten. VVB dat een paar tienduizend vlagjes uitdeelt langs het parcours, Vlaanderen Vlagt dat iedere heuvel van personeel voorziet.
Op die manier willen ze het beeld verspreiden dat "heel Vlaanderen" Vlaamsgezind is geworden terwijl het in realiteit gewoon een beperkt groep is die van koers naar koers trekt van heuvel naar heuvel en kasseistrook naar kasseistrook. Vlaanderen Vlagt doet heel het jaar niet anders dan op sportmanifestaties met Vlaamse vlaggen gaan zwaaien. 99% van de vlaggen aan de aankomst en cruciale plekken langs het parcours zijn van die organisatie. In het buitenland is dat wellicht 100%. Als Vlaanderen niet naar de Vlaamse Beweging trekt dan trekt de Vlaamse Beweging naar Vlaanderen.