Discussie: Begrotingsbedrog
Los bericht bekijken
Oud 13 april 2009, 14:37   #7
John Crombez

Standaard

We worden voortdurend met de begrotingen van het verleden geconfronteerd, en men zegt "het waren goeie tijden, jullie hadden meer moeten sparen". Ze hebben gelijk, het was beter geweest als we meer hadden gespaard, maar we hebben ten minste gespaard. En een paar jaar dagelijks aan de begroting gewerkt hebbende, word ik eigenlijk een beetje mistroostig als ik zie dat de CD&V die de begroting nu al twee jaar mismeestert, het blijft hebben over het verleden. Waarschijnlijk kunnen ze niet anders.
Maar een paar dingen over de begrotingen onder 8 jaar paars

1 we zijn er wel degelijk in geslaagd om de staatsschuld sterk te laten dalen

2 onder paars II ; werd heel wat geïnvesteerd in verbeteren laagste pensioenen , statuut van de zelfstandigen, en het creeren van meer jobs (de 200.000). Dat is redelijk gelukt, en koken kost geld. Dat zijn de dingen die we niet hadden moeten doen als we meer zouden sparen, maar ik sta er nog steeds achter (te meer als ik zie wat er nu in de crisis gebeurt)

3 men maakt vaak karikaturen van de begrotingsdiscussie. Een paar korte dingen.

-Het Belgacom pensioenfonds was een begrotingstruc op het einde van het jaar. Antw : het moest boekhoudkundig op de laatste dag van het jaar geboekt worden, en gelukkig voor de belgacom pensioenen hebben we die pensioenmiddelen op tijd uit beleggingen in aandelen gehaald. Het pensioenfonds was op dat moment half zo groot als het bedrijf (5 miljard euro)

- het begrotingsbeleid van Freya. Antw: ze is tot nu toe bij mijn weten de enige die een overschot van 1 miljard euro geboekt heeft. Er was kritiek op het soort overschot, maar het was er. En dat nadat in de zomer na een begrotingscontrole een fout van 883 miljoen in het departement van Reynders werd gevonden. Ze heeft dus op een half jaar 1.8 miljard rechtgezet.

- leterme sprak over het begrotingstekort van 2005, dat zou -2.6% bedragen, en voor hem het bewijs zijn dat er geen 8 evenwichten waren. Antw : dat was geen tekort, er is geen eurocent buiten de staatskas gegaan. Het was een statistische aanpassing van eurostat (Barosso heeft dat ook verklaard), die er alleen is gekomen omdat Leterme een rechtzaak voor het europees hof van justitie terug heeft getrokken omdat hij een deficiet wou zien staan.

Dat allemaal nogal lang , omdat ik lang heb toegekeken vanop de zijlijn hoe men de begrotingen onder paars verguisde en het zelf ondertussen veel slechter deed. Persoonlijk vind ik dat het altijd een discussie waard is, en persoonlijk vind ik dat we meer aan de kant hadden moeten zetten dan de 16 miljard in het zilverfonds, maar dat is natuurlijk nadien. Want de maatregelen die ik opsomde om de maatschappij en economie te stimuleren waren natuurlijk ook belangrijk.
J
John Crombez is offline   Met citaat antwoorden