Los bericht bekijken
Oud 13 april 2009, 19:08   #9
Maximus Aurelius
Staatssecretaris

Maximus Aurelius's schermafbeelding

Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Crombez Bekijk bericht
De verhouding tussen multinationals en overheden kan weer meer in balans gebracht worden, en de beste manier om dat te doen is om als multinationale regio te spreken met de bedrijven in kwestie. Het gedrag van die multinationals is normaal, ik wrijf het hen niet eens aan, het is het feit dat de overheden zich niet over de grenzen organiseren dat maakt dat de niveaus niet met elkaar meegroeien.
Neem het voorbeeld van GM, er is een kans om een europese plant over te houden over de grenzen heen. De manier waarop de overheden in dialoog treden met dat bedrijf om het daarover te hebben is versnîpperd en middeleeuws, omdat er geen alternatief is.
Een ander voorbeeld is dat de europese landen met elkaar in concurrentie gaan om de belastingen op de bedrijven steeds maar meer te verlagen, een neerwaartse spiraal om het aantrekkelijkste land voor bedrijven te zijn. Dat heeft meer impact dan loonkost - productiviteitsverschillen, en op het eind wint er niemand anders dan de multinationals (en nogmaals , dat is voor hen normaal rationeel gedrag, het zijn de overheden die zich moeten organiseren).

J

RE verhouding overheden/multinationals.
Wat wilt u eigenlijk bereiken met uw kritiek op 'te grote ondernemingen'. Ik meende eerst dat u het had op de banken, maar u sleurt er de reële economie (GM als voorbeeld) bij. Wat is er concreet verkeerd aan een reus als GM? En waarom zou de overheid daar vat op moeten hebben?

RE neerwaardse spiraal belastingen
Een tendens waarin overheden concurreren om belastingen laag te houden, lijkt mij en fantastisch systeem. Het verplicht andere overheden efficiënt met hun middelen om te springen. Gezien dat er van enige efficiëntie geen sprake is aan de Belgische overheden (voorbeelden legio, ik houd het op eentje: lange wapperbrug waarvan de politici de beslissing uitstellen en dure adviesbureaus en reclamebureaus inhuren om voor de zoveelste keer hetzelfde te onderzoeken, spa incl. voor alle duidelijkheid), meen ik dat er nog meer concurrentie tussen overheden zou moeten zijn.