Is ook meer loontransparantie van 'gewone' stervelingen gewenst ?
In een aantal andere topics hebben we de discussie ongetwijfeld al eens onrechtstreeks gevoerd, maar bij deze wil ik dit topic toch nog eens apart aanhalen.
Al vele jaren woedt er in de media een debat om het loon van gedelegeerd bestuurders, topmanagers en CEO's al dan niet openbaar te maken. Hierover is al veel te doen geweest. Is het dan echter ook niet handig om gewoon een meer 'open beleid' te voeren over de lonen in het algemeen? En is er omtrent de geheimhouding en de 'geheimzinnigheid' van lonen geen mentaliteitswijziging bij de mensen nodig? Ik kom vrij veel in de verenigde Staten en ik merk dat men daar zonder al te veel schroom aan een relatieve vreemde vraagt hoeveel hij/zij verdient en welke extra's men krijgt. Ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is men daar veel opener over (las ik afgelopen weekend nog in 'Vacature'). In ons landje echter is deze vraag vaak nog een heus taboe. Velen vinden het beschamend en beschouwen hun inkomen als behorende tot de privésfeer. In sommige gevallen is dit echter belachelijk daar de lonen van mensen in overheidsdienst - onderwijs, Vlaamse ambtenaren, ... - bijna allemaal online zijn terug te vinden (zelfs de netto-bedragen zijn vrij eenvoudig te simuleren en berekenen). Ook enkele grote bedrijven en privé-instellingen maken hun loonschalen publiekelijk bekend.
Desondanks valt het mij op dat vooral de 'grotere' verdieners met enige verstardheid en koppigheid het getal op hun loonbriefje liever voor zich houden. Zelfs indien ik hun loon met een paar muisklikken online kan consulteren. Ook in vacatures wordt een (basis)loon bij ons zelden vermeld, terwijl in Nederland Brutolonen hoger dan 5500 euro vaak als troef in de advertentie vermeld staan. Waarom voert onze overheid geen wet in die bepaalt dat op elke vacature een soort van startersloon vermeld moet staan en de loonbedragen per werknemer op internet publiekelijk worden gemaakt? Dit zou volledige transparantie met zich meebrengen. Als nadeel kan men inbrengen dat dan de individuele onderhandelingsmarge in de 'privé' wordt gekelderd en uiteraard vinden ook vele bedrijven het niet zo leuk als werknemers erop uitkomen dat hun naaste collega met dezelfde functie 500 euro meer per maand verdient.
Toch ben ik een groot voorstander van 100 % loontransparantie en wil liever elke geheimhouding hieromtrent naar de geschiedenisboeken verwezen zien Iedereen heeft het recht te weten wat de ander verdient. Ikzelf heb hier over dan ook geen enkele schroom over: doctorandus-onderzoeker aan een Vlaamse Universiteit, 1 jaar anciënniteit: 1820 euro netto per maand + bijna volledige '13 de maand' als vakantiegeld en een 750 �* 800 euro eindejaarspremie.
|