Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Crombez
belastingen voor bedrijven : ik ben van mening dat iedereen evenveel moet bijdragen , naargelang zijn of haar draagvlak. En dat geldt ook voor de bedrijven, op een moment dat personen veel belastingen betalen alle beschikbare middelen inzetten in een ratrace naar belastingsverlagingen voor bedrijven is geen goed, maar een dodelijk systeem.
J
|
Is niet het echte probleem dat de overheid te geldverslindend is, dat het zoveel room van de melk afhoudt dat het per definitie al moeilijker dan nodig is om een rendabel bedrijf uit te bouwen.
Vooral dan gelet op het feit wat er met belastingsgeld gebeurt. Voorbeelden legio, dus daar ga ik mij niet toe verlagen, maar conceptueel is er toch iets grondig fout wanneer je nagaat hoe groot het percentage op het BNP is dat wordt ingenomen door pakweg - let's get real - de mank draaiende administratie, de mank draaiende wetgevende macht, een overbodig speeltje van politici als het leger (als je iets doet, doe het dan goed of doe het gewoon niet), een ontwikkelingsbeleid dat door eenzelfde staatsmonster teniet wordt gedaan en - laten we wel wezen - gewoon geen resultaten heeft afgeleverd, en zo kan ik nog wel uren doorgaan. Er weze opgemerkt dat ik het niet heb over zaken zoals sociale zekerheid en onderwijs (laten we het de herverdelingsmateries pur sang noemen - daar zijn wel enkele argumenten te vinden pro, dus dat is niet interessant om het over te hebben). Ik kom tot het punt dat ik wil maken:
overheidsuitgaven gaan in zeer grote mate naar zaken die niks nada de ballen bijbrengen aan de reële welvaart van een land. Wordt er iemand beter van dat er een overheidsambtenaar is die 1/4 van een werkdag formuliertjes klasseert? Of als er dat pakweg honderdduizend doen? Wordt er iemand beter van dat men tientallen studies nodig heeft voor politici in staat zijn een beleidskeuze te durven maken? Wordt er iemand beter van dat er elvendertig beleidsstructuren nodig zijn? Wordt er iemand beter van als ex-oorlogsmisdadigers in Afrika kunstmatig in het zadel gehouden worden met wat 'ontwikkelingsgeld' uit Europa dat gaat naar inefficiënte bedrijven met lekker veel politici in hun raad van bestuur zodat de plaatselijke bevolking net niet revolteert? Wordt er iemand beter van als inefficiënte bedrijven met inefficiënte oplossingen hun doodstrijd gerokken wordt door overheidsgeld?
Is het niet interessanter dat geld 'los te laten' via een significante belastingsverlaging (halveren of zo) zodat de reële economie meer ademruimte krijgt?
Het is maar een ideetje.